آخرین خبرها
علی رحمانی
علی رحمانی

مجوز جذب طلبه در رشته سطح چهار فقه مقارن صادر شد

حجت الاسلام و المسلمین علی رحمانی، مدیر مرکز تخصصی آخوند خراسانی در گفتگو با معالم گفت: شورای گسترش حوزه علمیه خراسان در خصوص اعطای مجوز راه اندازی رشته تخصصی فقه مقارن در سطح چهار حوزه علمیه پس از احراز شرایط و ضوابط آن مرکز موافقت خود را اعلام کرد.

وی با اشاره به این که بخش مهمی از مسائل پیش روی جامعه ما در زمان حاضر و در سال‌های آینده، با حوزه فقه مذاهب، ارتباط جدی پیدا می کند، افزود؛ رشته فقه مقارن و گروه علمی آن جهت پاسخ گویی به نیازهای برآمده از این عرصه، توسط مرکز تخصصی آخوند خراسانی پایه گذاری شده است، برگزاری سه دوره فقه مقارن در مقطع سطح سه، توسط این گروه علمی تجربیات ارزنده ای را به همراه داشته و ارزیابی ها نشان می دهد که فارغ‌التحصیلان آن در مقاطع بالاتر حوزه، از توانمندی بیشتری نسبت به دیگر دانش پژوهان برخورداربوده اند. این مسأله سبب شد تا برای طراحی سطح چهار در حوزه علمیه مشهد اقدام شود. دوره نگارش سرفصل‌ها و تنظیم رشته، نزدیک به دو سال و نیم به طول انجامید، سپس جهت تصویب به شورای مدیریت حوزه علمیه خراسان ارسال گردید.  با لطف الهی اکثر مباحث در فرایند تصویب‌خواهی مورد پذیرش واقع گردیده است.

وی گفت: مباحث فقه مقارن، سبب توسعه منابع استنباط و استدلال‌هایی می گردد که فریقین در پذیرش یا رد یک مسأله مورد استفاده قرار می دهند این روند گسترش و تقویت دلائل و حجج را در پی داشته، به توانمندی دانشی فراگیر منجر می شود.

مدیر گروه فقه و مبانی اجتهاد مرکز تخصصی اظهار داشت: وجه امتیاز دفتر تبلیغات، استقبال از موضوعات روزآمد و پیشگامی در مسائلی است که احتمال ورود آن ها به جامعه در زمان نزدیک داده می شود. مثلا نزاع های مذهبی که امروزه در منطقه رو به افزایش است و نیز تغییر ترکیب جمعیت مذهبی در ایران و ضرورت توجه به مسائل اهل سنت باعث شد تا این رشته در مقطع سطح چهار نیز راه اندازی شود. بر این اساس طراحی موضوعات مرتبط به صورت برنامه ای آموزش محور به اجرا گذاشته شد.

حجت الاسلام و المسلمین رحمانی در پایان بیان داشت: ثبت نام در آزمون ورودی رشته سطح چهار فقه مقارن ۲۵ تیر ماه آغاز و علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با مرکز تخصصی آخوند خراسانی(برادران) به شماره: ۳۲۲۳۰۰۱۷ ۰۵۱ تماس حاصل نمایند.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید