آخرین خبرها
حوزه علمیه قم
حوزه علمیه قم

كتاب «گونه شناسی فکری سیاسی حوزه علمیه قم» منشر شد

به گزارش شبکه معالم، بر خلاف صورت بندی روحانیت در سال های پیش از انقلاب اسلامی به دو گروه منزوی و فعال، ‌ امروزه این نهاد دچار تنوعات زیادی از درون شده است. دلیل این امر را باید در مواجهه آنان با جزئیات مدنیت سیاسی و نیز حضورشان در ارکان مختلف حکومت دینی جستجو کرد. شناخت این تنوعات برای آنان که از نمای نزدیک تحولات سیاسی و اجتماعی نهاد متولی دین را دنبال می کنند ارزش بسیاری دارد. این اثر بدون اینکه به همه جنبه های این بررسی بپردازد تنها میکوشد روایت و موضع روحانیت حوزه علمیه قم در قبال نظم سیاسی و دینی را معرفی و مناقشات کانونی و در حاشیه آنان درباره سرشت و سیرت نظم دینی در سال های پیش از ظهور را مورد واکاوی و تحلیل خود قرار دهد.

كتاب «گونه شناسی فکری سیاسی حوزه علمیه قم»، نتيجه تلاش علمي جناب آقای عبدالوهاب فراتی است كه در گروه سیاست پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی سامان يافته است و به تازگی توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه منتشر شده است و  شامل چهار فصل به شرح زیر می باشد:

فصل اول: کلیات و تمهیدات نظری

فصل دوم: روحانیت و تحول در اندیشه

فصل سوم: روحانیت و نظم های سیاسی کانونی  

فصل چهارم: درهم ریختگی های نظری یا برش های طولی در حوزه علمیه قم

فراتی در بخشی از مقدمه کتاب خود چنین می نویسد:

برخلاف تصورات اولیه، باید اذعان کرد ادبیات موجود درباره جریان شناسى فکرى و سیاسى روحانیت پس از انقلاب اسلامى، بشدت فقیر است. اغلب منابع موجود به سالهاى قبل از انقلاب به ویژه روزگار مشروطه به این سو سخن گفته اند. از نظر زمانى مى توان مطالعات مربوط به روحانیت را به سه دوره کلى تقسیم کرد:

 ۱)دوره فعالیت و حضور روحانیت در نهضت مشروطیت،

 ۲) دوره انفعال و سکوت روحانیت در عصر پهلوى اول و آغاز قیام روحانیت در نیمه سلطنت پهلوى دوم

 ۳) دوره مشارکت روحانیت در قدرت در عصر جمهورى اسلامى.

مرورى بر آثار مکتوب در دو دوره اخیر به ما نشان مى دهد که هنوز صورت بندى جامعی که مبتنى بر مستندات علمى و رویه عملی حوزویان باشد به نگارش در نیامده است. به جز اندکی از این آثار، اغلب آنها از جنبه هاى معرفت شناسى و روش شناسى رنج مى برند. بویژه روایت برخى از گونه‌شناسی هاى موجود در حوزه علمیه قم پس از انقلاب اسلامى به دلیل پاره اى از ملاحظات سیاسى و ایدئولوژیک فاقد داوریهاى علمى اند. با این همه، آثار اندکى نیز وجود دارد که مى تواند ما را در ارزیابى و تحلیل گونه هاى فکری و سیاسى روحانیت، مساعدت نماید و بخشى از زوایاى ناگفته روحانیت را به سخن درآورد.

كتاب  گونه شناسی فکری سیاسی حوزه علمیه قم اثر عبدالوهاب فراتی، با قیمت ۳۵۰۰۰ تومان در اختيار مخاطبان قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید