آخرین خبرها

فلسفه اصول متعلق به دسته فلسفه های مضاف علوم است

صوت جلسه

به گزارش شبکه معالم، آیت الله صادقی رشاد، مدیر حوزه علمیه تهران و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در دومین نشست از کارگاه فلسفه علم اصول به تببین موضوع «ساحت و ساختار فلسفه اصول» پرداخت و گفت: فلسفه های مضاف از دو جهت «علوم» و«امور» به دو گروه کلان تقسیم بندی می شوند. و فلسفه اصول متعلق به دسته فلسفه های مضاف علوم است.

وی افزود: فلسفه اصول دانش مطالعه فرانگر عقلانی اصول فقه است که به منظور شناخت احکام کلی دانش اصولی و مسائل اساسی آن است. در این تعریف به هویت این معرفت اشاره شده که فرض می کنیم آن را به مثابه علمی تلقی می کنیم.

آیت الله رشاد ىر ادامه خاطرنشان کرد: دانشی است از دسته های دانش های تماشاگر و نه بازیگر و نگاه آن فرانگر است ونه عقلانی و از دسته های معرفت های مضاف مطلق نیست.

وی در خصوص کارکرد و غایت آن بیان کرد: هدف آن شناخت احکام کلی علم اصول و مسائل اساسی است و از جنس فلسفه است و این معرفت در مجموع به دو دسته کلان «مسائل معطوف به خود علم» و «مسائل مربوط به مباحث مربوط به علم» تقسیم بندی می شود.

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه تهران با اشاره به مسائل معطوف به خود علم بیان کرد: مسائل هر علمی چنان خود آن علم محور عمده پرسش هایی است که در خصوص آن علم مطرح می شود. هر مساله ای خود دانش و دانشواره ای است پیرامون آن پرسش های فلسفی وجود دارد.

وی نیز گفت: در یک طبقه بندی کلی می توان مسائل فلسفه های مضاف را به دو گروه بزرگ تقسیم کرد؛ نخست مسائل و مباحثی که فرادانشی هستند؛ دوم مسائل و پرسش هایی که راجع به مسائل هستند و مسائل را به نحو لابشرط بودن لحاظ می کند؛ این که مسأله جزئی از علم است یا نیست را محل سؤال قرار می دهند.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید