آخرین خبرها

فقه مقارن در صورت مواظبت بر آسیب هایش یک ضرورت است

به گزارش شبکه معالم، آیت الله ابوالقاسم علیدوست، استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در دیداری علمی با دانش پژوهان سطح چهار فقه مقارن مرکز تخصصی آخوند خراسانی گفت: آموزشها و مطالعات مقارن با این شرط که از مزایا و قوتهای شیعه غافل نشوید و تحت تأثیر یک سویه آنها قرار نگیرید، مطلوب است.

وی با بیان این نکته که با وجود کار بسیار زیاد بر روی فقه و اصول اما هنوز زمینه کار بسیاری در این زمینه وجود دارد. او در ادامه اذعان داشت: درباره اصول و فقه مقارن دو نظر وجود دارد، نخست «مخالفت حتی تا جائیکه حرام می‌دانند» و دوم «عده ای موافقند یا صراحتا بیان می‌کنند یا عملا مثل مرحوم بروجردی گذشتگان هم که آثارشان مشخص است».
وی اظهار داشت: دانش پژوهان [باید فعالیت علمی] مقارن انجام بدهند، اما مقارن نیاندیشد و مراقب باشند هرچه دارند از اهل بیت(ع) است چرا که برخی متاسفانه بعد از مدتی روشنفکر می شوند. فقه مقارن در صورت مواظبت بر آسیب هایش یک ضرورت است.
آیت الله علیدوست ابراز داشت: بجای وحدت، هم گرایی باید داشت و گذشتگانمان هم گرایی کلامی داشتند. بعد انقلاب، همگرایی مذاهب اسلامی، سیاسی اجتماعی شد. بعضا برخی از اندیشمندان هم گرایی حقوقی فقهی و فلسفه حقوق و فقه را پیشنهاد داده اند.
وی با اشاره به این که بندر عباس قطب علمی اهل سنت است، افزود: هم گرایی در فلسفه فقه و منابع فقه بسیار جوابگو است؛ [نظیر] «فقه و عرف»، «فقه وعقل»، «فقه و مصلحت»، «امام علی وفقه» و «صراط اندیشه و عمل».
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با اذعان به این نکته که اصول فقهی که می خوانید فکر نکنید اصول فقه شیعه یا اصول فقه اسلام است بلکه اصول اندیشیدن است. برخی مباحثش مثل مباحث الفاظ بین المللی است. برخی مباحثش درون مذهبی است. وی به دانش پژوهان فقه مقارن مرکز تخصصی آخوند خراسانی دو توصیه کرد و گفت:
۱٫ ما چراغ بدون نور هستیم و باید وصل شویم به منبع نور که طبق صریح آیه قرآن «الله نور السماوات» و هر روز دو رکعت نماز بخوانیم و هدیه کنیم به امام زمان عج.
۲٫ قدر نعم الهی را بدانیم که یکی از این نعم الهی استاد است.

بنابراین گزارش، این نشست در راستای دیدار با شخصیتهای علمی برگزارشد که به همت گروه فقه و مبانی اجتهاد، ویژه دانش پژوهان سطح چهار مرکز تخصصی آخوند خراسانی برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید