آخرین خبرها

مسئله اصالت وجود در علامه طباطبایی و شهید مطهری به نحوی متفاوت از پیشینیان مطرح بود

به گزارش شبکه معالم، دکتر داود حسینی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس به بحث درباره ­ی مسئله ­ی اصالت وجود طبق بیان علامه طباطبائی و شهید مطهری پرداخت.

وی در ابتدا بیان داشت:شکاف بزرگی بین اصالت وجود در سنت فلسفی ما و در میرداماد و ملاصدرا با آنچه علامه طباطبائی و شهید مطهری آن را مسئله­ ی اصالت وجود می­خواندند وجود دارد.

به نظر وی، علامه و شهید مطهری پروژه ه­ا را ناظر به مباحثی که از فلسفه ­ی غرب ترجمه شده بود، پیش روی خود داشتند که بر اساس آن تنها در صورتی می­توان فلسفه داشت که اولاً ذهن و جهانِ خارج از ذهن تحقق داشته باشند و ثانیاً بین این دو مطابقت برقرار باشد. هرچند که نیازی نیست این مطابقت در همه ­ی ادارکات ذهنی باشد بلکه آن­ها به وجود در ادراکات نیز قائل بوده­ اند.

دکتر حسینی در ادامه افزود: سوال اصلی پیش روی این پروژه این بود که کدام­یک از مفاهیم موجود در ذهن مطابق با جهان است و کدام­یک نیست؟

وی اضافه کرد: بر اساس این دغدغه، علامه و شهید مطهری، مسئله ­ی اصالت وجود را طوری بازسازی کردند که بر اساس آن بتوان به راه­ حلی برای تطابق میان ذهن و عین رسید. براین اساس مسئله ­ی اصالت وجود این­گونه خواهد بود که کدام ­یک از مفاهیم وجود و ماهیت در خارج مصداق دارد؟مثلاً وقتی با این گل مواجه می­شویم دو مفهوم در ذهن حاضر می­شود: مفهوم گل و مفهوم وجود. حال سوال این است: کدام­یک در جهان مصداق دارد؟ هردو؟ هیچ­کدام؟ یکی از آن­ها؟

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در ادامه بیان کرد: بر اساس دلائل ارائه شده، فقط یکی از این مفاهیم یعنی مفهوم وجود است که مصداق دارد و ماهیت در ذهن تحقق دارد و از آن­جا که ماهیت ذهنی، ماهیتِ همین وجود خاص است، می­توان به مطابقت ذهن با عین حکم کرد.

وی  این مسئله را ، مسئله­ ی جدید اصالت وجود و در باب رابطه­ ی ذهن و عین خواندند.

دیدگاهتان را بنویسید