آخرین خبرها

عدم متابعت از شیطان و عدم پیروی از هوای نفس از مقتضیات اصلی تربیت است

به گزارش شبکه معالم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد نوروزی، مدیر گروه آموزشی اخلاق، تعلیم و تربیت اسلامی و عضوهیئت‌علمی مرکز تخصصی آخوندخراسانی‌ره در ششمین جلسه از دورۀ «معارف تربیتی نهج البلاغه»، به «مقتضیات و موانع تربیت» پرداخت و در باب مقتضیات و موانع تربیت گفت: بهترین زمینه و مقتضی تربیت، دریافت و شناخت درستی از دنیا است. زندگی این دنیا وسیله ای است که از آن باید برای زاد و توشه آخرت استفاده کرد. زندگی دنیا اگر برای ساختن آخرت باشد وسیله ای برای رشد و تکامل است و اگر خودش به تنهایی مد نظر و مورد توجه باشد اسباب خسارت و زیان است.در اندیشه امیر المومنین، علی (علیه‌السلام) ترک دنیای مذموم و ترک دلبستگی به دنیا از مقتضیات اصلی تربیت و بهترین مقتضی تربیت است و درمقابل دلبستگی و وابستگی به دنیا از موانع اصلی تربیت است. در اندیشه آن حضرت، آدمی برای دنیا آفریده نشده است تا آن را مقصد و مقصود خود قرار دهد و به آن دل ببندد.

استاد نوروزی در ادامه بحث به تشریح نامه نامه ۳۱ نهج البلاغه پرداخت و گفت: در کتاب شریف نهج‌البلاغه به مقتضیات اصلی تربیت و موانع اصلی آن اشاره شده است، مانند: عدم دلبستگی به دنیا، عدم متابعت از شیطان و عدم پیروی از هوای نفس از مقتضیات اصلی تربیت و نقطه مقابل آن یعنی دلبستگی و محبت دنیا، پیروی از شیطان و هوای نفس از موانع اصلی تربیت در سخنان امیر مومنان محسوب می‌شود.

وی افزود: علی علیه السلام در نامه ۳۱ نهج البلاغه به فرزندش امام حسن علیه السلام می فرماید: واعلم یا بنی انک خلقت للآخره لا للدنیا و للفناء لا للبقاء و للموت لا للحیوه و انک فی قلعه و دار بلغه و طریق الی الآخره ….. یعنی: پسرم! بدان تو برای آخرت آفریده شده ای نه دنیا؛ برای رفتن از دنیا نه پایدارماندن در آن؛ برای مرگ نه زندگی جاودانه در دنیا، که هر لحظه ممکن است از دنیا کوچ کنی و به آخرت درآیی.

این سلسله‌نشست‌ها توسط امور تربیتی مرکز تخصصی آخوند خراسانی و با همکاری کانون عترت، تاریخ و سیره معاونت فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان و نیز مرکز تخصصی طوبی، مدارس علمیه: گوهرشاد، نرجس(س)، قرآن و عترت، اسلام‌شناسی حضرت زهرا(س)، باقرالعلوم(ع)، امام خمینی(ره) و دانشگاه شهید مطهری (خواهران و برادران) و پایگاه بسیج دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار می‌شود. این دوره به‌طور مستمر طی ۱۵ جلسه(هفته در میان) برگزار می‌شود که در صورت قبولی در آزمون نهایی، گواهی پایان دوره به شرکت‌کنندگان اعطاء خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید