آخرین خبرها

ضرورت پژوهش‌های مبسوط پیرامون شیعیان ۲۰۰ هزار نفری نیویورک

شبکه معالم ـ نیویورک بالغ بر یک میلیون نفر مسلمان را در خود جای داده است و در مناطق پنجگانۀ کلانشهر نیویورک، بین 250 تا 270 مسجدوجود دارد.

به گزارش خبرنگار شبکه معالم ، عباس اقدسی، استاد سابق زبان انگلیسی دفتر تبلیغات اسلامی در دهمین حلقه تبلیغی زبان انگلیسی برادران به بررسی وضعیت شیعیان شهر نیویورک پرداخت و گفت: آمارها نشان از آن دارد که بین 8 تا 10 میلیون مسلمان در ایالات متحده زندگی می کنند و از این میان تخمین زده می شود، بین 10 تا 20 درصد شیعیان هستند که رقمی بین یک تا دو میلیون نفر از مجموع مسلمانان آمریکا را تشکیل می دهند.

وی با بیان این که تاریخ دقیق ورود مسلمانان به آمریکا با ابهامات بسیاری مواجه است، ابراز داشت: عده ای آن را صدها سال قبل از ورود کلمب در سال 1491 می دانند، و دسته ای هم آن را به اواخر قرن نوزدهم، و ابتدای قرن بیستم مربوط میکنند.

اقدسی با اشاره به این که نیویورک بالغ بر یک میلیون نفر مسلمان را در خود جای داده است و در مناطق پنجگانۀ کلانشهر نیویورک، بین 250 تا 270 مسجدوجود دارد، خاطرنشان کرد: جمعیت شیعیان چیزی در این شهر حدود 100 تا 200 هزار نفر است و چهار مرکز و مسجد اصلی آنان عبارت است از مرکز الخویی در جامائیکا، مرکز اسلامی نیویورک (مسجد امام علی) در کوئینز، جماعت شیعیان اثنی عشری خوجه (مرکز الحسینی) در کوئینز و مرکز هدایت اسلامی در منطقۀبروکلین. دو مدرسۀ تمام وقت، مخصوص شیعیان است که عبارتند از رازی و الایمان.

وی بیان داشت: ازآنجا که نیویورک همواره دروازۀ اصلی ورود بسیاری از مهاجرین به ایالات متحده بوده است، اقوام و قومیت های متعددی در میان شیعیان این شهر به چشم میخورد که از آن میان میتوان به ایرانیها، عربها، افغانیها، شیعیان هند و پاکستان، خوجه های شرق آفریقا، و بومیان آفریقایی آمریکایی اشاره نمود.

این استاد زبان انگلیسی گفت: علاوه بر مهاجرین، نوkکیشان هم تعدادی از شیعیان این شهر را تشکیل می‌دهند. تفاوتهای فرهنگی آشکاری در میان اقوام مختلف این جماعت، و نیز نسلهای مهاجر و نسل دومی‌ها و متولدین در این ناحیه وجود دارد.

وی افزود: متاسفانه، پژوهشهای مبسوط بسیار اندکی پیرامون شیعیان این شهر انجام شده است که امید است با همت آیندگان دانش دقیقتری پیرامون این شیعیان حاصل گردد.

دیدگاهتان را بنویسید