آخرین خبرها
موحدیان عطار
موحدیان عطار

ضرورت ارائه جایگزینی برگرفته از قرآن و روایات در کنار نقد عرفانهای نوظهور

به گزارش شبکه معالم، علی موحدیان عطار، استاد دانشگاه تهران، عصر چهارشنبه در آخرین روز از مدرسه تابستانی کلام امامیه با موضوع «راهکارهای مقابله با جریانهای انحرافی» در محل هتل ولایت، گفت: عرفانهای نوظهور پدیده ای است که جای خود را در کوچه و بازار باز کرده و بیش از آن که بر منطق استوار باشد بر نیازها و تمایلات انسانها مانند نیاز به عرفان، معنویت، و دستورالعمل عینی، مبتنی است.

تحقیق و مداقه فلسفی و کلامی کمترین کار در مقابله با عرفانهای نوظهور است

وی با بیان اینکه برای رویارویی با این معنویتهای کاذب که با معنویت اصیل تقابل دارند، تحقیق و مداقه فلسفی و کلامی کمترین کار است، افزود: این مباحث که امروز در حوزه و دانشگاه دنبال می شود پاسخگوی مقابله با جریانهای انحرافی نیست.

 موحدیان عطار اضافه کرد: البته همه این جریانها، مبانی و مدالیل کلامی و فلسفی دارند و از این لحاظ می توانند مورد نقد قرار بگیرند اما این کار بیشترین اثر و کاربرد را در مقابله با آنها ندارد.

پاسخ و جایگزینی مناسب ارائه کنیم

استاد دانشگاه تهران درباره راهکار صحیح مقابله با جریان های انحرافی نوظهور، تصریح کرد: اگر قبول داریم معنویت های نوظهور بر نیازهای واقعی مبتنی است، باید پاسخ و جایگزینی مناسب برای آن معرفی کنیم که در این صورت یا می توانیم پاسخی از سنت اصیل قرآن و حدیث ارائه کنیم یا نمی تونیم.

وی ادامه داد: اگر نمی توانیم نباید بی جهت پیله کنیم اما اگر می توانیم باید همانطور که گذشتگان ما بر اساس پرسش ها، نیازها و گرایش های زمان خود قرآن و سنت را به نطق درآوردند ما هم نیازهای روز را به قرآن و روایات عرضه و با روش درست (نه ظاهرگرایانه) و بیان متناسب ارائه کنیم.

موحدیان عطار خاطرنشان کرد: آنچه معنویت های نوظهور برای کنترل ذهن می گویند به بهترین وجه در احکام و آداب نماز وجود دارد.

پیش از دغدغه مقابله و اثرگذاری اجتماعی، به کشف حقیقت توجه کنیم

در ادامه این نشست، حجت الاسلام سیدعلی طالقانی، استاد حوزه علمیه یادآور شد: باید توجه داشته باشیم که هدف ما از شناخت جریان های نوظهور، اثرگذاری اجتماعی است یا کشف حقیقت؟ چراکه ابتدا باید دید حقیقت و واقعیت چیست بعد راهکار بسط آن و مقابله با خلاف آن را ارائه داد.

وی افزود: حوزه باید ابتدا مجتهدپرور باشد سپس مبلغ تربیت کند؛ در اجتهاد پیش از دغدغه تأثیر، دغدغه اصلی، صدق است.

حجت الاسلام طالقانی تأکید کرد: حوزه علمیه کهن ترین و ریشه دارترین نهاد آموزشی، پژوهشی و تبلیغی در کشور و جهان اسلام که طی فرآیند سکولاریزم غربی، علومی همچون نجوم، طب، ریاضیات و… از آن جدا و به دانشگاه ها منتقل شد که در نتیجه آن امروز با مسأله اسلامی سازی علوم انسانی مواجه هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید