آخرین خبرها

شهید علامه صدر به اسلام نگاه حداکثری و توقع نظام سازی دارد

شبکه معالم ـ عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اظهار داشت: علامه شهید صدر با این تفکرات که با تفکر اسلامی نمی توان ادعای حکومت و سیستم و نظام وارگی کرد می خواست مقابله کند.

به گزارش شبکه معالم، حجت الاسلام رضا اسلامی، محقق خارج فقه اصول و عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در همایش «علامه شهید صدر؛ ساخت نظام های اسلامی و مسأله حجیت» که در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، گفت: شهید صدر قسمتی از تاریخ اندیشه اصولی ما شده است و گریزی از آن نداریم. هر اندیشمندی که می خواهد درباره علم اصول صحبت کند نمی تواند نسبت به اندیشه شهید صدر بی توجه باشد چرا که در بیان کارکردهای اندیشه تاریخی باید به سهم شناسی توجه کرد که اگر نگاه تاریخی نباشد نمی توان سهم شناسی کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: کار منسجمی که شهید صدر انجام داد با مبانی اصول در نظریه کافیست چرا که علوم تدریجی رشد می کند و تأسیسی نیست و در نظریه پردازی همین امر کافی است.

حجت الاسلام اسلامی با بیان این که شهید صدر شخصیت ممتازی دارد، اظهار کرد: شهید صدر به نظام سازی اهمیت داد و این توجه نشان دادن در زمانی صورت گرفت که با گسترش غرب زدگی این شبهه پیدا شد که اسلام مفردات را بیان می کند.

وی با بیان این که با گسترش تفکرات غربی این موضوع درباره اسلام قوت گرفت که اسلام فکر سیستماتیک و مدیریتی ندارد، بیان کرد: در واقع این تفکر که آمیزه های دینی کاری به نظام حکومت ندارد و عده ای هم تصور می کردند که قلمرو دین به نظام کشیده نمی شود ترویج تفکرات غربی بود.

عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: در واقع علامه شهید صدر با این تفکرات که با تفکر اسلامی نمی توان ادعای حکومت و سیستم و نظام وارگی کرد می خواست مقابله کند.

وی در ادامه با انتقاد از این موضوع که در حال حاضر با وجود فراوانی اقتصاد دان ها در کشور، ماهنوز مشکلات اقتصادی بسیاری داریم، گفت: در این عرصه پرسش های فراوانی مانند این که اقتصاد ما بر بخش خصوصی یا تعاونی باید بنا شود؟ به بورس و صادرات چقدر باید اهمیت داد؟ وجود دارد.

مدرس خارج فقه و اصول حوزه بیان کرد: دلیل این مشکلات اینست که ما فکر نظام واره نداریم و اقتصاد ما نظام واره نیست و این درحالی است که شهید صدر می خواست با تفکر نبود نظام وارگی در اسلام مقابله کند.

وی با بیان این که در حال حاضر یکی از بحث های مهم تزاحماتی است که بین اقتصاد و فرهنگ مطرح می شود، گفت: در یک برهه هایی به عنوان نمونه در شرایط فعلی و در تحریم ها ما چقدر فرهنگ مان را برای این که اقتصاد را از بحران درآوریم، خرج کردیم.

حجت الاسلام اسلامی افزود: در اوایل انقلاب اقتصاد را خرج کردیم تا فرهنگ به دست آوریم و این تزاحم نظام ها و راه حل آنها در کجا باید تعریف و تببین شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر در تزاحم بین سیاست و فرهنگ قرار داریم و در عین حال در تزاحم فرهنگ با اقتصاد هم هستیم و کسی که فکر نظام واره دارد می تواند این تزاحم ها را حل کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان این که رهبری و علمای دینی این فکر نظام واره را دارند، بیان کرد: فکر نظام واره را نمی توان تاسیس کرد و باید تقویت شود.

وی ادامه داد: شهید علامه صدر بر روی این مباحث سرمایه گذاری کرد چرا که به اسلام نگاه حداکثری و توقع نظام سازی از اسلام را دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با طرح این پرسش که چه کسی می تواند نظام را ترسیم کند برای این که نگاه جامع به دین پیداشود، گفت: باید کسی در نظام سازی وارد شود و نظام ارایه کند که مجتهد باشد.

منبع:رسا

دیدگاهتان را بنویسید