آخرین خبرها

شتاب‌دهنده‌‌ها بدون در نظر گرفتن جایگاه اجتماعی و مدرک افراد با هدف ایده محوری ایجاد می‌شوند

به گزارش شبکه معالم، دومین دورهمی طلاب و دانشجویان علاقمند به ایده پردازی، تیم سازی و ارزش آفرینی که با موضوع «خلاقیت و ایده پروری» در مرکز تخصصی طوبی برگزار شد.
حجت الاسلام سید مهدی روحبخش، دبیر اجرایی شتاب‌دهنده علوم و معارف اسلامی افق در این جلسه اظهار کرد: نخستین رویداد نوآوری در محورهای «کاربردی سازی علوم و معارف اسلامی» و «سبک زندگی اسلامی ایرانی» از سوی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با همکاری پژوهشکده نوین شهر معنوی ثامن و شتاب‌دهنده کسب وکار فردوسی ویژه  طلاب و دانشجویان برگزار می شود.
وی با اشاره اینکه حوزه سبک زندگی «محصول محور» است، عنوان کرد: محصولات در محورهای «بازی های رایانه ای مرتبط با سرگرمی»، «روابط مسالمت آمیز» اعم از روابط زوج ها، والدین و فرزند، روابط اجتماعی، ‌«تغذیه و سلامت» چون سلامت روح، جسم و بهداشت محیط و «اقتصاد وکار» تولید می شود.
وی با بیان اینکه در این فضا خدمات و امکاناتی که در اختیار اعضا قرار می گیرد شامل «آموزش»،‌ «فضای کاری»، ‌«مربیگری» و «سرمایه اولیه» است، عنوان کرد: کارگاه‌ و دوره‌های آموزشی تخصصی متناسب با نیاز اعضا بر مبنای الگوهای موفق آموزشی برگزار می شود و برای افزایش خلاقیت، بهره‌وری و بازدهی بالای تیم، فضایی پویا فراهم می‌شود.
دبیر اجرایی شتاب‌دهنده علوم و معارف اسلامی افق ادامه داد: در همین راستا هر استاد و مربی را که متناسب با ایده تیم ها باشد، به صورت حضوری یا غیر حضوری هماهنگ می شود و در طول دوره هزینه جاری تیم ‌ها در اختیارشان قرار می گیرد اما در نهایت این خودشان هستند که با تبدیل ایده به محصول می توانند زمینه کسب و کار برای خود فراهم کنند.
حجت الاسلام روحبخش خاطرنشان کرد: شتاب‌دهنده‌‌ها بدون در نظر گرفتن جایگاه اجتماعی و مدرک افراد با هدف ایده محوری ایجاد می‌شوند؛ فرد محور نیست و ایده‌ها به صورت تیمی به اجرا می رسد و اعضای تیم بیشترین درگیری را با ایده دارند.
وی افزود: در فضاهای شتاب‌دهنده‌ اعضای شرکت‌کننده خود باهم به صورت تیمی همه برنامه ها را مدیریت و با تلاش یکدیگر ایده‌ها را به محصول تبدیل می کنند.
دبیر اجرایی شتاب‌دهنده علوم و معارف اسلامی افق با اشاره به اینکه یکی از محورهای نوین شتاب‌دهنده ها ابزارهای ملی و بیمه‌ای است که نیاز به آشنایی با سازوکار ایده دارد در همین راستا ایده ها به شیوه های «رشد» و «هک رشد» مورد حمایت قرار می گیرند، مطرح کرد: در شیوه رشد ایده‌ها توسط اساتید و مربیان در تمام ابعاد از تبدیل محتوا به محصول چکش‌کاری می شود و در انتها که محصول باید ارزش آفرینی و تجاری سازی ‌شود.
وی افزود: شیوه هک رشد برعکس روش اول عمل می کند؛ ابتدا حامی طرح را شناسایی می شود؛ نهاد یا ارگانی اعلام آمادگی حمایت از موضوعی می کند و ایده‌پردازان مطابق با نیاز حامی که بازار آن تظمین شده است به ارائه طرح و تولید محصول می پردازند، در این روند وظیفه محوری به پروژه محوری تغییر می کند.
حجت الاسلام روحبخش با تأکید بر اینکه ایده ها به شرطی پذیرفته می شوند که متناسب با  نیاز جامعه و اسلامی باشند، عنوان کرد: این ایده ها باید در قالب‌های «طرح ها و پژوهش های مکتوب، کتاب و مقالات الکترونیک، نرم افزارهای تلفن همراه، بازی‌های رایانه‌ای، محتوای چندرسانه ای، اینترنت اشیاء و واقعیت افزوده» باشد.

دیدگاهتان را بنویسید