آخرین خبرها

زبان مستعمل و حوزه منظور شناختی زبان زیر مجموعه مبحث فلسفه زبان است

به گزارش شبکه معالم، نشست علمی تخصصی فلسفه زبان به همت گروه آموزشی زبان انگلیسی مرکز آموزشی شیخ بهایی در قالب برنامه های راهبردی قطب های فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد. سخنران این نشست دکتر محسن فاطمی، استاد دانشگاه هاروارد و بریتیش کلمبیا کانادا به تشریح پیشینه و انواع فلسفه های زبانی پرداخت.

در آغاز این نشست دکتر فاطمی با بیان اینکه بحث فلسفه زبان بحثی مفصل است و نیازمند پرداختن مستمر در چندین جلسه است، گفت: وقتی از فلسفه زبان صحبت می کنیم باید مقسم این موضوع را که استلزام هایی را بیان می کند نیز مورد بحث قرار دهیم. گاهی از فلسفه هایی مانند فلسفه کانت صحبت می کنیم و گاهی با دید فلسفه تحلیلی فلسفه زبان را می پردازیم که در این صورت این دو نگاه متفاوت خواهد بود.

وی افزود: در این راستا مطالبی مانند دال و مدلول و دلالت پیش می آید که باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد. از دیگر مباحث مربوط به فلسفه زبان بحث زبان مستعمل و حوزه منظور شناختی زبان می باشد. زبانی که از چارچوب صریح و شفاف خارج شده و چیزی را می گوییم و چیز دیگری مد نظر داریم. لذا در پیوند با این بحث نظریه هایدگر مطرح شده است که زبان را ماوی هستی می داند و قائل به این نتیجه است که زبانی که با آن زندگی می کنیم خود و دیگران را می سازیم که نتیجتا تغییر زبان تغییر وجود را به همراه دارد.

در پایان نتایج بحث مطرح شد و برخی از اساتید با طرح سوالات در حوزه بحث مطرح شده به تبادل نظر به زبان انگلیسی و فارسی پرداختند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید