آخرین خبرها
سه روز سی کتاب
سه روز سی کتاب

دوره جمع خوانی کتاب؛ سه روز، سی کتاب

به گزارش شبکه معالم، گروه آموزشی فلسفه و کلام اسلامی مرکز تخصصی آخوند خراسانی (ره) با اهداف ذیل اقدام به طراحی و برگزاری دوره­ ی جمع­خوانی کتاب با عنوان «سه روز؛ سی کتاب» کرده است و علاقه مندان می بایست در بازه زمانی یازدهم تا پانزدهم اردیبهشت ۹۶ جهت ثبت نام با شماره تلفن «32230017» از ساعت ۸ تا ۱۴ هر روز تماس حاصل نمایند.
«آشنایی عمومی با مباحث فلسفی ـ کلامی»، «حداقل نمره درس­های منطق، فلسفه و کلام: ۱۸ (گواهی از محل تحصیل)» و «حداقل معدل کل نمرات آخرین سال تحصیلی: ۱۷ (گواهی از محل تحصیل)» از شرایط پذیرش در این دوره جمع خوانی کتاب است.

روش اجرای این طرح بدین شرح است:

أ) برگزاری دو جلسه­ ی کارگاهی جهت آموزش روش صحیح مطالعه و شیوه­ ی گزارش ­دهی در بعدازظهر روز سه­ شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶٫

ب) گروه­ بندی شرکت­ کنندگان (سی نفر) بر اساس قرعه­ کشی در پنج گروه مطالعه. هر گروه مطالعه از شش نفر تشکیل می­ شود.

ج) واگذاری کتاب ـ گروه ­ها (پنج کتاب فلسفی ـ پنج کتاب کلامی) به گروه­ های مطالعه به قید قرعه.  

د) هر گروه مطالعه صبح­ها دو کتاب (یک کتاب فلسفی و یک کتاب کلامی) مطالعه می­ کند.

هـ) هر گروه مطالعه ابتدا فصل­ های هر کتاب را میان اعضای خود تقسیم می­کند. وظیفه هر فرد این است که اساس ادعای اصلی نویسنده و مهم­ترین شواهد و دلایل او بر ادعا را در فصل واگذارشده به او استخراج کند. هر عضو برای خواندن هر صفحه یک دقیقه وقت در اختیار دارد. پس از پایان مطالعه­ ی گروه، افراد به ترتیب فصل­ های واگذارشده به آنها ادعای اصلی نویسنده در فصل را توضیح داده، مهم­ترین شواهد او را ارائه می­ دهد. گزارش­گر به ازای هر سه صفحه یک دقیقه وقت در اختیار دارد.

و ) هر گروه پس از اتمام مطالعه و گزارش تمام افراد، در یک صفحه­ ی A4 ادعای اصلی نویسنده­ ی کتاب را جمع ­بندی کرده، مهم­ترین شواهد وی را صورت ­بندی و مکتوب می­ کنند.

ز) در نوبت عصر، نماینده­ ی هر گروه با حضور تمام اعضا، دو کتاب واگذارشده به گروه خود را بر پایه­ ی گزارش مکتوب گروه، به دیگر گروه­ ها ارائه داده، به پرسش ­های آنها پاسخ می­ دهد. هر گروه به ازای هر ده صفحه کتاب، یک دقیقه زمان برای ارائه و پاسخ به پرسش ­های دیگر گروه­ ها در اختیار دارد.

ح) استادان حاضر در جلسات گزارش کتاب و گروه­ های مستمع، گزارش هر گروه را ارزیابی و به آن امتیاز می­ دهند. سهم اساتید ۶۰% و سهم سایر گروه­ ها ۴۰% از امتیاز نهایی خواهد بود.

ط) در نیم­روز پایانی (شنبه ۲۳ اردیبهشت ۹۶) هر یک از گروه ­ها گزارش مکتوب خود از هر کتاب را با استفاده از تجربه­ ی گزارش شفاهی، ویرایش کرده، نسخه­ ی نهایی را به اساتید تحویل می­دهد.

ی) گروه برتر برپایه­ ی امتیاز گزارش شفاهی (۵۰%) و گزارش نهایی مکتوب (۵۰%) شناسایی می­ شود. به گروه برتر همراه با لوح تقدیر مبلغ ۲۱ میلیون ریال اهدا خواهد شد.

گفتنی است، از هر نفر مبلغ پنجاه هزار تومان در هنگام ثبت نام نهایی دریافت می­شود، و در پایان دوره بازگردانده می­شود. به کسانی که علی­رغم ثبت نام، به هر دلیل از شرکت در دوره صرف­نظر کرده، عملاً یک فرصت را از دیگران سلب می ­کنند، مبلغ ودیعه جهت جبران بخشی از خسارت عودت نمی­شود. همچنین تنها ۳۰ نفر از برادران ممتاز آشنا با مباحث فلسفی – کلامی پذیرش خواهند شد و هدف از برگزاری این دوره عبارتست از:

* آموزش نظری و عملی روش صحیح مطالعه

* مهارت ­آموزی مطالعه­ی متمرکز

* مهارت­ آموزی گزارش­ نویسی علمی

* آشنایی با پژوهشگران و آثار برتر معاصر در حوزه­ ی مباحث فلسفی ـ کلامی

* مطالعه ی برخی از مهم­ترین آثار فلسفی ـ کلامی اسلامی

* آشنایی با عرصه­ های جدید پژوهشی در حوزه­ ی مباحث فلسفی ـ کلامی

* تقویت روحیه­ی مشارکت جمعی برای نیل به اهداف مشترک

* تمرین شیوه­ های مؤثر در مشارکت جمعی

* شناسایی استعدادهای برتر در حوزه­ ی مباحث فلسفی ـ کلامی

 

دیدگاهتان را بنویسید