آخرین خبرها

دفتر تبلیغات اسلامی یکی از نهادهای پیشرو در زمینه تحقیقات علوم اسلامی است // ضرورت شناخت فرصت ها و ظرفیت های هریک از پژوهشکده ها به صورت مستقل

شبکه معالم ـ رییس میز تخصصی توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی اظهار داشت: دوری مسیر و فاصله افتادن بین مدیران پژوهشکده ها با معاونان و مدیران ارشد دفتر نباید باعث شود که بعضی از ظرفیت ها به جهت دسترسی آسان دیده شود و برخی از ظرفیت ها چون خیلی در دسترس نیست به طور کامل تحلیل نشده و از آن ظرفیت ها استفاده مطلوب نشود.
به گزارش شبکه معالم، حجت الاسلام و المسلمین مجتبی الهی خراسانی، رییس میز تخصصی توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی در بازدید از نخستین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی قم و شعب گفت: محصولات عرضه شده در پژوهشگاه نشان می دهد دفتر یکی از نهادهای پیشرو در زمینه تحقیقات علوم اسلامی است و مخصوصا توجه به «پژوهش های بین رشته ای» و« زیر ساخت های نظری مطالعات کاربردی» دو شاخصه ای است که دفتر کاملا هوشمندانه در این مسیر گام بر می دارد.
وی افزود: دفتر در سال های اخیر افزایش حجم تک نگاری ها و مجلات علمی پژوهشی و ورود این مجلات در عرصه هایی که افق های نو در تحقیقات علوم اسلامی نام گذاری می شود، توفیقات بهتری داشته است. امیدواریم که در خصوص تحقیقات کاربردی و همچنین استفاده از ظرفیت های فناورانه اهتمام بیشتری صورت بگیرد و به غیر از نسخه کاغذی یا نسخه دیجیتال کتاب ها، برای تولید محصولات دیگری مثل نرم افزار، نرم افزارهای تحت وب و غیره برنامه ریزی کند.
حجت الاسلام و المسلمین الهی خراسانی در ادامه بیان داشت: پژوهشکده اسلام تمدنی با برخورداری از سابقه مطلوب و همچنین تلاش های اعضای هیئت علمی، همکاران و روئسای دوره های مختلف موقعیت ممتازی بین پژوهشکده های دفتر دارد. همچنین به لحاظ اتقان کار و هم احساس یک نوع انسجام در موضوعاتی که محورهای پژوهشکده کار می کند به نظر من قابل توجه است.
وی خاطرنشان کرد: البته با تلاش های آقای دکتر احمد زاده، رییس پژوهشکده ـ که استفاده از مدیرت زمان و بهنگام شدن نشر آثار چه در حوزه کتاب و چه در حوزه نشریات در این نمایشگاه بسیار ملموس بود ـ امیدواریم این ظرفیت ها با توجه به اینکه نظام مشارکت جویی در دفتر و به ویژه پژوهشکده اسلام تمدنی رو به رشد و توسعه است ـ این ظرفیت انسانی خوبی که در مجموعه داریم ـ با همکاری بین سازمانی بیش از پیش بتواند منشا اثر و توفیق در سال های آینده باشد.
بایسته های نمایشگاه
رییس میز تخصصی توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی همچنین گفت: آثار با کیفیتی که پژوهشگاه تولید می کند به لحاظ گرافیکی می تواند از بهره بیشتری در طراحی جلد و خوش نویسی عناوین آثار مخصوصا در تک نگاری ها بهره ببرد؛ زیرا در کارهای موسوعه ای کار فاخری بر روی آن صورت گرفته اما در کارهای تک نگاری بیش از این ضرورت دارد که اقدام شود.
وی اضافه کرد: همچنین شناخت فرصت ها و ظرفیت های هرکدام از پژوهشکده ها بایستی به صورت مستقل مورد توجه قرار گیرد و به هر حال دوری مسیر و فاصله افتادن بین مدیران پژوهشکده ها با معاونان و مدیران ارشد دفتر باعث نشود که بعضی از ظرفیت ها به جهت دسترسی آسان دیده شود و برخی از ظرفیت ها چون خیلی در دسترس نیست به طور کامل تحلیل نشده و از آن ظرفیت ها استفاده مطلوب نشود.
«الهیات شهر» برندی برای پژوهشکده اسلام تمدنی
حجت الاسلام و المسلمین الهی خراسانی نیز یادآور شد: یکی از خبرهای خوب در پژوهشکده اسلام تمدنی در خصوص موضوع «الهیات شهر» است و این پژوهشکده مصمم است این موضوع را به برند خود تبدیل کند؛ برداشتن این گام چند سال به طول انجامید، اما امروز عزم کافی برای حرکت به این سمت در پژوهشکده وجود دارد.
وی اظهار داشت: لازم به ذکر است که پژوهشکده بدون اینکه مقدمات لازم را برای این کار فراهم نکند به سراغ این کار نرفته چرا که ۵-۶ سال است اجزای این بحث جزء به جزء از طریق نشست، کارگاه و کارهای تک نگاری شروع شده و الان در واقع به یک بلوغی می رسد که می تواند به عنوان برند الهیات شهر فعالیتی اثر بخش را در ابعاد ملی و بین المللی انجام دهد.
وی در پایان گفت: امیدواریم که این نمایشگاه بهانه ای باشد که با کمک و مساعدت دفتر مرکزی بخش دائمی نمایشگاهی در مشهد مستقر شده و این بخش هم دور نمایی از تمامی ابعاد دفتر تبلیغات اسلامی را داشته باشد و هم بر ظرفیت ها و محصولات دفتر خراسان به اندازه کافی تمرکز داشته باشه و این ثبات نمایشگاه کمک کند به اینکه بهره های بیشتری را برخوردار شویم.

دیدگاهتان را بنویسید