آخرین خبرها

حوزه ضمن حفظ سنت ها باید مدرن شود / سه گامی که حوزه در جهت تحول باید بردارد

به گزارش شبکه معالم، حسین خنیفر که با موضوع روش های تدریس با رویکرد پژوهش محور در سلسله نشست های آموزش تفکر گرا و پژوهش محور ویژه اساتید و طلاب خواهر در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی حضور پیدا کرده بود؛ در گفتگو با خبرنگار این شبکه اظهار داشت: در این نشست کلیت روش ها و فنون تدریس خصوصا روش های جدید تدریس، پیشینه تدریس، لوازم تدریس، تدریس کارآمد و مدلهای تدریس با اساتید و طلاب خواهر به بحث و گفتگو پرداخته شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا حوزه های علمیه با نظام آموزشی فعلی قابلیت پیاده سازی جدیدترین مدلهای آموزشی تفکر محور را دارند؛ گفت: بله. صددرصد. در حال حاضر حوزه علمیه به شدت متحول شده است و به سمت پژوهش محوری پیش می رود که این تحول خیر و برکت بسیار زیادی دارد.

وی با بیان اینکه تخصصی کردن بعضی از آموزش ها در حوزه خیلی عالی بوده است؛ افزود: حوزه ضمن حفظ سنت ها باید مدرن شود لذا باید گام های بلندی به ویژه در آموزش های نوین بردارد، این آموزش های نوین بعدا اثرات خود را نشان خواهد داد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: یکی از گام های بلندی که باید حوزه بردارد، بحث مقاطع تحصیلی و اختتام یک سری پایه ها به رساله دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و بعد هم رساله دکتری است که این گام بزرگی بود، همچنین راه انداختن مدارس خاص مانند یک سری مدارسی که در ده سال فقه کامل درس می دهند، یا فلسفی و یا تفسیری هستند.

وی در خصوص مهمترین چالش در زمینه آموزش تفکر محور در حوزه علمیه گفت: اگر سه بعد جذب طلاب نخبه، آموزش به صورت کلاسیک و تقویت پژوهش اتفاق بیفتد حوزه متحول خواهد شد؛ ما طلبه فاضل داریم اما طلبه محقق نداریم، طلبه محققی که آثار قابل عرضه ملی و جهانی داشته باشد نداریم، بیشتر تکرار است. یعنی طلبه ای که در پژوهش، در قران و در تفسیر ممهز باشد، نداریم.

خنیفر اظهار داشت: ما به دنبال حوزه ای هستیم که مطهری پرور، بهشتی پرور و باهنرپرور باشد که شخصیت های بزرگی را تحویل جامعه دهد.

وی برگزاری چنین همایش هایی را در تحول حوزه با تغییر در روش تدریس بسیار موثر دانست و در خصوص وب سایت آموزش تفکر گرا و پژوهش محور که توسط دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی طراحی شده است؛ گفت: این وب سایت با اطلاعاتی که در آن وجود دارد می تواند برای طلاب و اساتید حوزه های علمیه بسیار موثر باشد و در تحقیق و پژوهش های خود از این سایت بهره مند شوند.

دیدگاهتان را بنویسید