آخرین خبرها

حوزه برای جهانی شدن باید پنج مرحله پذیرش، آموزش، پژوهش، تهذیب و تبلیغ را محقق کند

به گزارش شبکه معالم، دکتر حسین خنیفر، رییس دانشگاه فرهنگیان کشور در نشست آموزش تفکرگرا و پژوهش محور که از سوی مرکز تخصصی طوبی با مشارکت حوزه علمیه خراسان برگزار شد؛ گفت: فنون تدریس شیرین و پر تکلیف است، تدریس ۴۰ درصد علم و ۶۰ درصد فن است، بسیاری دانش دارند اما در انتقال دانش مشکل دارند.

وی افزود: انتقال دانش کار ساده ای نیست چرا که باید هم کشش و هم کوشش برای مخاطب داشته باشد.

وی به اهداف کارگاه آموزش تفکرگرا و پژوهش محور اشاره کرد و گفت: بررسی پیشینه آموزش در طول دوره های تاریخی، بررسی مقوله آموزش نظام ارزشی، مطالعه روند تغییرات خرد و کلان آموزش در جهان، بررسی آینده پژوهی و مناسبت آن با آموزش در هزاره سوم، بررسی دوره های سه گانه آموزش دوره های تمدنی بشر و بررسی ۵ مولفه معلم، تکنولوژی آموزشی، مواد درسی، دانش آموز از اهداف این کارگاه است.

دکتر خنیفر بیان کرد: آموزش از آغاز خلقت انسان شروع و با ختم رسل نیز مورد تأکید و برای تمام عمر ارزش به شمار می رود. معلمی شغل انبیاست و اشتغال به کار معلمی اتفاق نیست توفیق است.

مراحل جهانی شدن حوزه

رییس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه تعلیم و تربیت اولویت دار مهارتی باید در اولویت کار نظام باشد، افزود:  کشور هایی که پیشرفت کرده اند تعلیم و تربیت را در اولویت قرار داده اند. دانشی مهم است که منجر به عمل و نتیجه شود؛ در حوزه نیز برای اینکه به مرحله جهانی برسد باید پنج مرحله  پذیرش، آموزش، پژوهش، تهذیب و تبلیغ در نظر بگیرد.

وی با مقایسه عوامل آموزش در گذشته و حال گفت: در گذشته روش های آموزش بدون سواد و مهارت، وظایف ساده و فیزیکی، تکنولوژی مکانیکی، آموزشگاه ها ثابت، نگرش خطی و بطنی بوده است؛ اما در زمان حال روش های علمی و تخصصی، وظایف پیچیده و فکری، تکنولوژی الکترونیکی و مجازی، نگرش ارگانیک و متغیر در آموزش و آموزشگاه‌های متحول شناور متفاوت و خلاق است.

وی با بیان اینکه اگر جامعه ای آینده‌نگر نباشد عقبگرد خواهد داشت، اظهار کرد: در هزاره سوم بشر نیاز به در اختیار داشتن منابع کافی، اطلاعات، سرعت عمل، تقویت آموزش رسانه‌ای و غیره است.

انسان بدون برنامه، بدون کارنامه است

دکتر خنیفر بیان کرد: انسان در زندگی همواره باید برای انجام کارها برنامه داشته باشد، انسان بدون برنامه، بدون کارنامه است و انسانی که این دو را نداشته باشد برج مراقبت زندگی ندارد و ساکن سرزمین سوخته آرزوهاست.

وی با اشاره به دوره های سه گانه آموزش بیان کرد: از ابتدای تمدن بشر تا اوایل انقلاب صنعتی، ساختار آموزشی ساده، غیرضروری و یا بر اساس ضرورت های خاص انجام می شد.

انتقال دانش با مصداق ممکن است نه با دانش

رییس دانشگاه فرهنگیان افزود: از آغاز قرن ۱۹ تا قرن بیستم میلادی دوره های اموزشی پیچیده و نظام آموزشی تحت عنوان کارخانه آموزش درآمد.

وی با بیان اینکه اکثر کشورها با چشمان بسته وارد دوران دوم شده اند، گفت: ورود به دوران سوم چشمان باز می طلبد، لذا باید تعیین ساختارهای آموزشی بر اساس یک طرح آگاهانه، با برنامه بلند مدت، با نگاه حرفه‌ای و با اتکا به شرایط و خصوصیات محیطی و نیازها مدنظر قرار گیرد.

وی اظهار کرد: دوران سوم اتفاقات زیادی افتاد و آموزش گراف، طبقه بندی رشته ها زیاد، آموزش و ابزارها عوض شدند.

وی افزود: ما باید آموزش های خود را بومی سازی کنیم، مشکل ما در دانشگاه ها این است که دانش غربی را به صورت خام آموزش می دهیم در حالی که باید بومی شود‌.

دکتر خنیفر با بیان اینکه اکنون مهارتها و دانش بسیار تغییر کرده است، گفت: ما در دنیایی زندگی می کنیم که ۷ ویژگی قدرت، سرعت، فرصت، ثروت، اطلاعات، ارتباطات دنیای مجازی دارد، اکنون انتقال دانش با مصداق ممکن است نه با دانش.

دیدگاهتان را بنویسید