آخرین خبرها

حلقه فرهنگ و جامعه

حلقه فرهنگ و جامعه
درآمد
گروه فرهنگ و تاريخ به منظور استفاده بهينه از توانايي هاي طلاب علاقمند به موضوعات فرهنگي اقدام به راه اندازي حلقه علمي فرهنگ و جامعه نمود، تا ضمن برگزاري اين حلقهف اهداف ذيل را تأمين نمايد. اين حلقه در ارديبهشت 1387 به همت گروه آموزشي فرهنگ و تاريخ تأسيس شده و در گستره «موضوعات و مسائل فرهنگي و اجتماعي» فعاليت مي‌كند.

اهداف:

  1. پرورش پژوهشگران نوانديش درحوزه فرهنگ با رويکردهای نظام مند و بين رشته ای، از طريق شناسايی دانش پژوهان مستعد خارج و اواخر سطح و ايجاد فضای کارگاهی برای پژوهش.
  2. ترويج و تقويت نوانديشی علمی و مطالعات فرهنگي نوآمد با رويکرد مقايسه ای در حوزه علميه مشهد و ايجاد فضای همدلی و همکاری علمی ميان دانش پژوهان مستعد و نوگرا از طريق روابط متمرکز و پايدار به عنوان اعضای نشست.
  3. مخاطبان اين برنامه، جمعی از دانش پژوهان مستعد و علاقه مند و دست به قلم حوزه علميه مشهد به عنوان اعضای حلقه علمی هستند و ابتدای هر فصل، اعضای جديد كه داراي توان علمی و تحصيل موفق علوم اسلامی در حوزه علميه و آشنائی مطالعاتی قابل توجه درزمينه فرهنگي- اجتماعي، شرکت فعال در برنامه ها و نشست های حلقه، تدوين حداقل يک مقاله پژوهشی درهر سه ماه پيرامون مسائل فرهنگي (پس از آغاز عضويت).

مهمترین فعاليتها:

  1. معرفی و بررسی مقالات:در اين بخش، مقالات نگارش شده توسط اعضا که پيشتر تايپ و منتشر شده است، توسط نويسنده معرفی می شود. سپس حاضران در نشست، به نقد و بررسی آن پرداخته، مؤلف نيز درپايان از مقاله خود دفاع مي کند.
  2. اطلاع رسانی علمی: جهت آشنائی اعضا با يکديگر و تبادل يافته ها، اطلاعات و اخبار علمی، دانشوران معاصر، مرکز، پايگاهها، کتاب ها يا مقالات نوآمد در زمينه فرهنگ و جامعه معرفی گرديده، رويدادهای علمی و فرهنگی در موضوع حلقه (همايش ها، برنامه ها و … ) گزارش می شوند.
  3. سخنرانی علمی: سخنرانی يکی از فرهيختگان پيرامون نظريات و ديدگاه های جديد فرهنگي اجتماعي
  4. ديدار علمی:ديداربادانشوران برجسته حوزه فرهنگ وآشنائی با زندگی وتجارب علمی آنها،يا بازديد از مراکز آموزشی وپژوهشی و اطلاع رسانی.
  5. کارگاه پژوهش:جهت موضوع يابی و آشنائی عملی با روش تحقيق و نگارش. هريک از اعضای حلقه، موظف است در هرفصل، حداقل يک مقاله پيرامون موضوع حلقه تأليف کند و ارائه دهد. مقالات اعضا، با هدايت حلقه و راهنمائی اساتيد حوزه و دانشگاه نگارش می يابد و سپس در نسخه های محدود منتشر می گردد.

سایر فعالیت های حلقه علمي فرهنگ و جامعه:

  • برگزاري نشستنهاي تخصصي با اساتيد حوزه فرهنگ
  • نقد و بررسي مقالات اعضاء. (6 مقاله) با موضوعات:
  1. رستاخيز جان ( محمد وليان پور)
  2. تعیین الگو و طبقه‌بندي موضوعات در مهندسی فرهنگی کشور ( محمد وليان پور)
  3. آرمان شهر رضوي از نگاه مردان آرماني ( محمد صادقيان)
  4. مديريت اسلامي ( غلامرضا حجازي)
  5. صنعت هولوكاست ( مهدي شيرزادي)
  6. آسيب شناسي پژوهشهاي ديني… ( محمد علي خاكي)

نشست ها:

  • مفهوم فرهنگ ( دوجلسه) حجه الاسلام وا لمسلمين الهي خراساني
  • فرهنگ از ديدگاه شهيد مطهري ( دكتر سهيلي)
  • روحانيت وانقلاب ( سه جلسه ) علما و اساتيد حوزه
  • كتابشناسي منابع فرهنگ و جامعه ( اعضاي گروه )
  • موضوع شناسي فرهنگ و جامعه ( اعضاي گروه )
  • ارتباط اقتصاد و فرهنگ ( حجه الاسلام والمسلمين حسيني)
  • فرهنگ مطالعه – از سري نشست هاي بررسي خرده فرهنگ ها – ( استاد معمارياني ) دو جلسه
  • آسيب شناسي حلقه فرهنگ و جامعه ( اعضاي گروه )

دیدگاهتان را بنویسید