آخرین خبرها

جامعه همان‌گونه که به آموزه‌های قرآن نیاز دارد، به معارف نهج‌البلاغه نیز محتاج است

به گزارش شبکه معالم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد نوروزی، مدیر گروه آموزشی اخلاق، تعلیم و تربیت اسلامی و عضوهیئت‌علمی مرکز تخصصی آخوندخراسانی‌ره در جلسه اول از سلسله جلسات (دورۀ) «معارف تربیتی نهج البلاغه» به اهمیت و جایگاه نهج‌البلاغه و بایستگی‌های آشنایی با این کتاب شریف پرداخت و گفت: نهج‌البلاغه، مجموعه‌ گران‌سنگی است که به حق آن را «أخ القرآن: برادر قرآن» نامیده‌اند. در عظمت و شگفتی این اثر جاودانه همین بس که در توصیفش گفته‌اند: «کَلامٌ فَوقَ کَلامِ المَخلوقِ وَ دونَ کَلامِ الخالِق»: کلامی که بالاتر از کلام بشر و پایین‌تر از کلام خداوند است.

به گفته وی دکتر جُرج جُرداق (ادیب و نویسنده مسیحی) بیش از ۲۰۰ بار نهج‌البلاغه را خوانده و در معرفی شخصیت امیرالمؤمنین‌(ع) به دنیا، کتاب ارزشمند «الإمام علی، صوتُ العدالهِ الإِنسانیه» را نوشته است، کتابی که به توصیه آیت‌‌الله ‌العظمی بروجردی، به فارسی ترجمه شد‌.

استاد نوروزی در ادامه با اشاره به جامعیت نهج‌البلاغه در پرداختن به نیازهای مختلف بشر، گفت: نهج‌البلاغه مانند قرآن، یک کتاب سبک زندگی است و جامعه ما همان‌گونه که به آموزه‌های قرآن نیاز دارد، به معارف نهج‌البلاغه نیز محتاج است.

همچنین یکی از ویژگی‌های مهم نهج‌البلاغه که آن را از بسیاری از کتاب‌های دیگر ممتاز کرده، تنوع موضوعاتی است که در آن وجود دارد. شاید سرّ اینکه آن را «برادر قرآن» لقب داده‌اند هم در همین نکته نهفته باشد.

این سلسله‌نشست‌ها توسط امور تربیتی مرکز تخصصی آخوند خراسانی و با همکاری کانون عترت، تاریخ و سیره معاونت فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان و نیز مرکز تخصصی طوبی، مدارس علمیه گوهرشاد، نرجس(س)، قرآن و عترت، اسلام‌شناسی حضرت زهرا(س)، باقرالعلوم(ع)، امام خمینی(ره)، دانشگاه شهید مطهری (خواهران و برادران) و پایگاه بسیج دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید