آخرین خبرها
نزد اسلام تفرقه مذموم است نه اختلاف نظر/ اهل‌بیت(ع) رشته اتصال مسلمانان

تمرکز آیت‌الله واعظ زاده به دانش‌های موردنیاز برای تمدن‌سازی

به گزارش ستاد خبری همایش قرآن پژوه روشن بین «سومین همایش تفسیر و تفسیر نگاری در سده اخیر حوزه علمیه خراسان» و نکوداشت آیت‌الله شیخ محمد واعظ زاده خراسانی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر جواد ایروانی؛ دانشیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی، آیت‌الله محمد واعظ‌زاده خراسانی را  از عالمان و محققان و متفکران برجسته اسلامی در جهان معاصر معرفی می کند که با درک محضر بزرگانی چون امام‌خمینی، آیت‌الله‌العظمی بروجردی و علامه طباطبائی، نقش ممتازی را در پیشبرد دانش و پژوهش اسلامی ایفا نمود.

وی می افزاید: آنچه در اندیشه‌های آن عالم روشن‌بین و فرزانه نمود داشت، آرمان شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی در پرتو وحدت اسلامی و نیز پرداختن به دانش‌های موردنیاز برای تمدن‌سازی بود و ایدة کتاب «نصوصٌ في الإقتصادِ الإسلامي کتاباً و سنةً و فقهاً» در همین راستا قابل‌ارزیابی است؛ کتابی که با اشراف استاد واعظ‌زاده و تلاش پژوهشگران بنیاد پژوهش‌ها سامان یافته است.

البته دانش اقتصاد به مفهوم وسيع خود، قلمرو گسترده‌اي دارد كه دست‌كم هفت بخش کلی را در خود جاي مي‌دهد: فلسفه (مباني) اقتصاد، حقوق اقتصادي، اخلاق اقتصادي، نظام اقتصادي، علم اقتصاد و اقتصاد توسعه که کتاب «نصوصٌ في الإقتصادِ الإسلامي کتاباً و سنةً و فقهاً» در عرصه‌های سوم و چهارم سامان یافته است و خود مبنای عرصه‌های بعدی قرار می‌گیرد.

استادیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی در ادامه تصریح می کند: هدف از نگارش این کتاب چنان‌که از نام آن پیدا است، جمع‌آوری نصوص اسلامی مربوط به اقتصاد در قرآن، روایات و فقه اسلامی است، به‌گونه‌ای که مجموعه آیات و تفاسیر آنها، روایات، و نصوص فقهی مربوط به مسایل مالی و اقتصادی در تمامی ابواب فقهی مرتبط را شامل می‌شود. بدین‌جهت، محقق عرصه اقتصاد اسلامی را از مراجعه به بسیاری از منابع بی‌نیاز می‌سازد. ضمن آنکه به مصادر فقهی شیعه اکتفا نکرده و آرا و اقوال دیگر مذاهب اسلامی را نیز بازنشر داده است.

متن کامل این یادداشت تحلیلی را در ویژه نامه سومین همایش «سومین همایش تفسیر و تفسیر نگاری در سده اخیر حوزه علمیه خراسان» بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید