آخرین خبرها

تلاش جدی معنویت های نوظهور برای ایجاد تغییرات دینی

 به گزارش شبکه معالم، حجت الاسلام و المسلمین حمیدرضا مظاهری سیف، محقق و کارشناس ادیان و عرفان، عصر چهارشنبه در آخرین روز از مدرسه تابستانی کلام امامیه با موضوع «بررسی وضعیت عرفان های نوظهور و راهکارهای مقابله با جریان های انحرافی» در محل هتل ولایت، شاخص اصلی معنویت های جدید را خودخداپنداری و الهیات درونی معرفی و اظهار کرد: اغلب عرفان های کاذب معتقدند خدای خیر، به دلیل نداشتن شر، کامل نیست.

خیر محض بودن را نقص می دانند

وی افزود: از این رو وقتی ما با افتخار از عصمت پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) یاد می کنیم برای این افراد، تعجب آور است چرا که عصمت را کمال نمی دانند؛ آن ها می گویند کسی که معصوم و خیرمحض است وجودش به کنش کامل نرسیده و بخشی از استعدادها و امیالش را شکوفا نکرده است.

حجت الاسلام و المسلمین مظاهری سیف ادامه داد: تیلور درباره شرایط الهیات پست مدرن می گوید: در ابتدا خدا خیر و نور محض بود اما این سلسله نامتقارن اکنون دارد به هم می ریزد و ترکیب و دیالکتیک بین خیر و شر، زیبا و جالب تر است، در فضای خاکستری و دوگانه هیجان بیشتری وجود دارد و تجربه های بشری بسط می یابد.

نوبت نقد که می شود می گویند مباحث ما تکنیک موفقیت است و ربطی به معنویت ندارد

کارشناس ادیان و عرفان با اشاره به نظرات برخی افراد که به عنوان رهبران معنوی جهان مطرح هستند، گفت: این افراد همه جا به عنوان رهبران معنوی شناخته می شوند اما وقتی نوبت نقدشان می شود می گویند مباحث ما، ربطی به معنویت ندارد و در واقع تکنیک های موفقیت است بنابراین قابل نقد نیست لذا به راحتی نمی توان با این افراد به زبان مشترک دست یافت.

معنویت های نوظهور سیاستگذاری، نهادسازی و تولید دانش دارند

وی ضمن نقد قانون جذب به عنوان یک جریان انحرافی رایج تصریح کرد: امروز برای ایجاد تغییردینی از سوی معنویت های نوظهور، سیاستگذاری، نهادسازی و تولید دانش می شود؛ پیامشان را هم  یک نفر نمی گوید بلکه صد نفر به شیوه های متفاوت می گویند اما اثر کارشان یکی است و در عین حال هیچ یک هم مسؤولیتی بابت کارش نمی پذیرد.

کتاب های ضاله در دسترس عموم

حجت الاسلام و المسلمین مظاهری سیف خاطرنشان کرد: در گذشته مفهوم کتب ضاله، خاص ادیان بود اما اکنون کتب ضاله، مفهومی منتشر است یعنی برای نمونه، اگر کسی فقط مجله راز را بخواند، کتاب ضاله نخوانده اما اگر کتب دیگر مرتبط و هم راستا با آن را هم بخواند و تصور و دیدگاه هایش تغییر کند، می توان گفت کتاب ضاله خوانده است.

وی افزود: با این وجود، متأسفانه این کتاب ها اکنون در کتابخانه های عمومی و  نیز فضای مجازی به راحتی در دسترس مردم قرار دارد.

رییس مؤسسه علمی و پژوهشی بهداشت معنوی اضافه کرد: معنویت های نوظهور  برای اعتبار دادن به نظریاتی که برداشت های غیرمرتبط و بی پایه از معنویت هستند، جایزه جهانی هم تعیین کرده اند و از این طریق عملا دارند ماهیت علم را تغییر می دهند.

علم کلام برای پاسخگویی به نیاز روز باید به علم میان رشته ای تبدیل شود

حجت الاسلام و المسلمین مظاهری سیف با اشاره به تغییر بسیاری از موضوعات بنیادین مانند دین، معاد، باور به خدا، رسانه، آخرت و غیره در اثر فعالیت جریان های نوظهور، گفت: مطالعه معنویت های نوظهور یک علم نوظهور و مطالعه و پاسخ به آن، رسالت کلام است.

وی تأکید کرد: علم کلام باید به یک علم میان رشته ای تبدیل و نسبت آن با علوم مختلف مشخص شود تا مسائل جامعه را درک کند و در وهله بعد بتواند به آن پاسخ گوید. 

دیدگاهتان را بنویسید