آخرین خبرها

تربیت اسلامی مبتنی بر کرامت است

به گزارش شبکه معالم، حجت الاسلام والمسلمین دست پروری در دوره توانمندسازی طلاب شاغل در آموزش و پرورش در مشهد، به بحث جایگاه مربی گری در اسلام پرداخت و بیان داشت: زیر بنای تربیت اسلامی، انگیزه و ساختار اسلامی است.

وی با اشاره به دعای جوشن کبیر گفت: خداوند به عنوان نخستین مربی انسان، در اولین سوره مبارکه علق، خود را به عنوان رب و مربی معرفی می کند.

استاد حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه انگیزه کار تربیتی، مهربانی و مهرورزی و عشق است، افزود: انسانی که به واسطه عشق خداوند، عاشق فردی می شود و با مهربانی و محبت با دیگران رفتار می کند، در تربیت موفق خواهد شد.

وی مطرح کرد: مربی گری با رابطه گری مخالف است؛ مربی که می خواهد تربیت کننده باشد باید براساس ساختار عالم خلقت که کرامت است، رفتار کند.

حجت الاسلام والمسلمین دست پروری در ادامه به شاخصه های تربیت اسلامی پرداخت و گفت: زمینه سازی برای شکوفا کردن همه استعدادهای انسان در جهت قرب به خدا، تربیت اسلامی است.

وی با تاکید بر اینکه مربی زمینه ساز است و وادار کننده نیست، افزود: شیوه های تربیت در دنیا را تبلیغی، تلقینی، تحقیقی و تحمیلی گفته اند اما اگر مربی بتواند آیه ۲۵ سوره حدید را در امر تربیتی خود اجرا کند، حاصل کار، تربیت اسلامی می شود.

استاد حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه جریمه، برای حفظ نظم در جامعه خوب است اما تربیتی در آن دیده نشده است، خاطر نشان کرد: یکی از شاخصه های تربیت اسلامی اینست که خود فرد قیام به قسط کند.

وی با اشاره به هرم مازلو که نیازهای بشری را تا مرحله شکوفایی استعدادها مورد بررسی قرار داده است، گفت: شکوفایی استعدادها لازم است اما کافی نیست، لذا باید در امتداد شکوفا شدن، جهت دهی به سمت قرب الهی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین دست پروری در ادامه با بیان اینکه محیط های تربیتی سه نوع است، تشریح کرد: محیط بسته همانند محیط های کمونیستی که همه یک تفکر داشتند، محیط متحرک همانند زمان بعثت پیامبر و زمان انقلاب، محیط باز همانند محیطی بدون حد و مرز، است.

این استاد حوزه علمیه خراسان بیان داشت: با توجه به اینکه ساختار جامعه تغییر کرده است شیوه تربیت ۵۰ سال قبل پاسخگوی نیازهای جامعه نیست.

حجت الاسلام والمسلمین دست پروری با بیان اینکه پنج کلمه اصول دین نمی تواند جوان امروز را از خطرات و مشکلات اقوا کند، گفت: جوانان ما ظرفیت این را ندارند تا شناخت عمیقی که در قبل بوده را بپذیرند و به راحتی اقوا می شوند.

استاد حوزه علمیه خراسان با تاکید بر اینکه شیوه تربیت اسلامی مبتنی بر کرامت انسانی است، در پایان مطرح کرد: حاصل کار مربی باید بصیرت باشد؛ حریّت، تفکر و کرامت در قبل از بلوغ را در تربیت باید توجه کنیم و بعد از بلوغ، با توجه به مساله کشف و مدیریت استعدادها، تلاوت، تزکیه و تعلیم لازم است.

گفتنی است، دوره توانمندسازی روحانیون شاغل در آموزش و پرورش با مشارکت کمیته همکاری های حوزه های علمیه و آموزش و پرورش و مرکز تخصصی آخوند خراسانی،۲۳ بهمن در مشهد، برگزار شده است.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید