آخرین خبرها

تدریس پژوهش محور بخشی از سیستم‌آموزشی حوزه است

به گزارش شبکه معالم؛ حجت الاسلام محمد زردوزنیا، محقق و پژوهشگر حوزه علمیه مشهد در نشست آموزش تفکرگرا و پژوهش محور که از سوی مرکز تخصصی طوبی در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، ابتدا مروی بر روش ها و مدلهای پژوهش محور در حوزه های علمیه داشت و گفت: حوزه از ابتدلی سال ۸۰ در تحول سیستم آموزشی و روش آموزشی پیشرو بوده ایت ولی اکنون سیستم اموزش و پرورش از ما سبقت گرفته است .

وی بیان کرد: متاسفانه مساله «آموزش پژوهش محوری» از اساتید به تحقیقات و کتاب های آموزشی سرایت نکرده است، در حالی که روش تدریس پژوهش محور بخشی از سیستم‌آموزشی حوزه است. اگر ما با سیستم آموزشی درست حوزه آشنا شویم بر مبنای بهترین خروجی از این سیستم می توانیم کارمان را شروع کنیم.

وی با طرح پرسشی که چه انتظاری از سیستم آموزشی حوزه داریم؟ بیان کرد: عنوان کلی شغل طلبه ها، مشاور عالی زندگی است و باید چهار قابلیت را در خود پرورش دهند؛ بنابراین طلبه یعنی کارشناسی که گزاره های دینی را بفهمد و بادرک سؤالات و نیاز های مردم پاسخ های آنان را به صورت کاربردی استخراج و در قالبی اثر گذار ارائه نماید.

حجت الاسلام زردوزنیا با بیان اینکه نیاز مردم دریافت پاسخ های کاربردی است؛ گفت: َطلبه اگر به عنوان‌مشاور عالی زندگی باشد هیچ فردی در جامعه قدم بر قدم بر نمیدارد تا نظر خدا را به صورت کاربردی دریافت نکند. تا زمانی که مدل آموزش ما به صورت سخنرانی باشد کارشناس تربیت نخواهد شد و باید طور دیگری به مقوله تدریس و آموزش نگاه کنیم.

وی افزود: اگر میخواهیم طلبه را با مدل آموزشی درست آشنا کنیم تا بر اساس آن بدانیم چطور  به او درس بدهیم باید در او فهم را ایجاد کنیم.

پژوهشگر حوزه علمیه خراسان محوری ترین موضوع در تمام فعالیت های عملی را موضوع فهم دانست و گفت: برای پی بردن به حقیقت فهم باید به سه مرحله فهم یعنی مقایسه، تجزیه و ترکیب پی ببریم.

وی حقیقت فهم را کشف روابط دانست و افزود: بهترین روش تدریس روشی است که استاد فهم کاربردی را در کلاس ایجاد کند و با ایجاد فهم کاربردی یادگیری صورت می گیرد.

وی اظهار کرد:  فهم کاربردی با کشف روابط در نیاز، کشف روابط در موضوع، کشف روابط بین موضوع و نیاز و پیش مطالعه عنوان کرد.

دیدگاهتان را بنویسید