آخرین خبرها
نزد اسلام تفرقه مذموم است نه اختلاف نظر/ اهل‌بیت(ع) رشته اتصال مسلمانان

تحلیل جامع آیت‌الله محقق داماد از اثر قرآنی آیت الله واعظ زاده

به گزارش ستاد خبری همایش قرآن پژوه روشن بین «سومین همایش تفسیر و تفسیر نگاری در سده اخیر حوزه علمیه خراسان» و نکوداشت آیت‌الله شیخ محمد واعظ زاده خراسانی؛ دکتر سید مصطفی محقق داماد استاد حقوق بین الملل در خصوص معجم بزرگ قرآنی «موسوعةُ القرآنیۀ الکبری، المعجم فی فقه لغة القرآن و سرّ بلاغته» پیرامون شخصیت ارزشمند آیت الله واعظ زاده خراسانی گفته است: استاد واعظ‌زاده یکی از تربیت‌یافتگان مکتب قم و ازنظر علمی به‌حق عالمی نمونه از عالمان جامع علوم الهیه بود و ازنظر اخلاقی تندیس تواضع، فروتنی و کرامت نفس بود. به‌یقین سخن‌سنجان فرداها با مطالعة آثار او به عظمت صاحب آثار بیش‌ازپیش پی خواهند برد.

وی می افزاید: پس از انتشار مجلدات اولیة موسوعة شریفة فوق، مرکز پژوهش‌های اسلامی آستان قدس‌رضوی برای نقد و بررسی اثر مزبور از این‌جانب دعوت به عمل آورد. بنده وقتی مطلع شدم که انتخاب من خواست جناب شیخ جلیل‌القدر استاد آیت‌الله آقای حاج شیخ محمد واعظ‌زادة‌خراسانی‌طاب‌ثراه بوده است، اجابت و اطاعت و به حدمیسور مطالبی تقدیم کردم.

همچنین آیت الله محقق داماد در بخشی از این تحلیل ابراز داشت: کتاب «المعجمُ فی فقه لغة القرآن وسرّ بلاغته» که زیرنظر استاد آیت‌الله جناب آقای حاج شیخ محمد واعظ‌زاده، شخصیت شناخته‌شده علوم الهیات با همکاری گروهی از فضلای ارجمند تألیف شده نقاط بسیار مثبتی دارد که قبل از هرچیز بایستی به آن توجه شود. از همه مهم‌تر آن است که این کتاب بر مبانی کلامی محکمی استوار است که در سرتاسر این اثر مشهود است.

آیت الله محقق داماد در ادامه این بررسی نکته های دقیق کلامی و تحلیل نظریات کلامی در باب لغات قرآن کریم را عنوان کرد و همچنین پیشنهادات خود را درباره این معجم قرآنی مطرح کرد.

متن کامل این تحلیل در ویژه نامه نکوداشت آیت‌الله شیخ محمد واعظ زاده خراسانی آمده است.

دیدگاهتان را بنویسید