آخرین خبرها
مصباح عاملی

تحقق حوزه انقلابی، كار گروهی مي طلبد

به گزارش شبکه معالم، آیت الله سیدمصباح عاملی در بازدید از دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه حوزه علمیه خانه همیشگی طلاب و خاستگاه همه نهادهای حوزوی است، گفت: عدم انسجام کافی نهادهای حوزوی یکی از مسائلی است که در دهه های اخیر با آن دست به گریبان بوده ایم که باید به صورت تدریجی و فعال، تبدیل به فرصت هایی مثبت و کارساز شود.
وی با بیان این که تفکر فراگیر و هماهنگ حوزویان به معنایی که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید و توصیه داشته اند، محقق نشده است، افزود: جریانات و گروه های مختلفی در حوزه علمیه و نهادهای علمی مرتبط با آن در حال انجام فعالیت و حرکت هایی متناسب با افکار و نگاه خود هستند؛ البته این به معنای انحراف در حرکت نیست، بلکه ما به انفراد در حرکت مبتلا هستیم.
مدیر حوزه علمیه خراسان ضمن اشاره به اهمیت تعامل همه جانبه و فراگیر حوزه علمیه خراسان با نهادها و موسسات حوزوی و استفاده از ظرفیت های مراکز تخصصی حوزوی اظهار کرد: ما به دنبال یکپارچگی حوزه علمیه و نهادهای برخاسته از آن هستیم و روز به روز به تحقق این امر نزدیک می شویم.
آیت الله عاملی با تأکید بر این که همه فعالیت های حوزوی باید در مسیر پاسخگویی به نیازهای نظام اسلامی، جامعه و جهان و ارتقای دین مداری در مسیر پشتوانه سازی برای انقلاب اسلامی جهت یابد، گفت: جزیره ای عمل کردن موسسات و نهادهای حوزوی منجر به ایجاد مشکل در مسیر تحقق حوزه انقلابی شده و در این صورت فعالیت های حوزویان اثر بایسته، شایسته و فاخر را نخواهند داشت.
وی با اشاره به روایت «یدالله مع الجماعة» و با تأکید بر این که این روایت اختصاص به جنگ، جهاد و سیاست ندارد، ابراز کرد: ایجاد هماهنگی و یکپارچگی در مسائل علمی، ارزشی، پژوهشی و تبلیغی به مراتب از اهمیت بالاتری برخوردار است.
مدیر حوزه علمیه خراسان ضمن تمجید از فعالیت های آموزشی و پژوهشی نهادها و موسسات حوزوی استان، خواستار فعالیت مجمع الجزایری نهادهای حوزوی با مرکزیت مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان شد و اضافه کرد: تعامل میان نهادهای حوزوی باید بی دریغ، بی ادعا و خالصانه صورت پذیرد.
حوزه انقلابی؛ مبنای همکاری نهادهای حوزوی
آیت الله عاملی نیازسنجی و شناخت خلأها و نیازهای روز و آینده جامعه را ضرورتی انکارناپذیر برای تحقق همکاری میان حوزه علمیه و موسسات حوزوی دانست و عنوان کرد: تحقق حوزه علمیه انقلابی، مقتدر، یکپارچه و پویا در ابعاد نظری و عملی وابسته به یک نیازسنجی دقیق در ابعاد و سطوح مختلف است.
وی حوزه انقلابی را دایره وسیعی از اصول و مبانی و مبنای فعالیت های مشترک نهادهای حوزوی معرفی کرد و افزود: باید نقشه راه حوزه علمیه بر اساس اصول انقلاب اسلامی تدوین و ظرفیت های مختلف در این راستا بکار گرفته شود.
مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان این که حوزه علمیه برای پاسخگویی به نیازهای روز جامعه و نظام اسلامی باید واجد توانمندی ها و استعدادهای «متکثر» و متنوعی باشد، گفت: پاسخگویی به نیازهای حوزه علمیه در ابعاد مختلف آموزشی، پژوهشی، سیاسی، اخلاقی و فرهنگی یک ضرورت و پیش نیاز برای پاسخگویی به نیاز های جامعه و نظام اسلامی است.
آیت الله عاملی با اشاره به سرعت تحولات فکری و اجتماعی جامعه اسلامی در دهه های اخیر، اظهار کرد: پس از تدوین و اجرای برنامه های مختلف برای پاسخگویی به نیازهای جامعه نباید در سطح مشخصی توقف کرد، بلکه باید روز به روز به دنبال ارتقاء کمی و کیفی برنامه ها برای اثرگذاری بیشتر بر جامعه باشیم.
وی در پایان سخنان خود ابراز کرد: امیدواریم در سالگرد حکم رهبر معظم انقلاب در مورد انتصاب اعضای شورای عالی حوزه علمیه خراسان گزارش عملکردی در شأن و متناسب با انتظارات ایشان ارائه دهیم.

 

در اين بازديد و نشست مشترك،  تفاهم نامه اي آموزشي، پژوهشي و علمي ميان مديريت حوزه علميه خراسان و دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي امضا شد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید