آخرین خبرها

تجربیات تبلیغی عضو حلقه تبلیغی زبان انگلیسی برادران از سفر به کنیا در محرم ۹۴

شبکه معالم ـ عضو حلقه تبلیغی زبان انگلیسی برادران (Brothers’ Islamic Panel) تجربیات تبلیغی خود از سفر به کنیا را در این حلقه شرح داد.

به گزارش خبرنگار شبکه معالم، حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی ناجی عضو حلقه تبلیغی زبان انگلیسی برادران (Brothers’ Islamic Panel) تجربیات تبلیغی خود را در جمع شیعیان کنیا در محرم 1394 تبیین کرد.

متن ذیل بخشی از اهم سخنان و خاطرات وی از این سفر تبلیغی است:

سفر نه روزه به دعوت سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی و بمنظور انجام فعالیت تبلیغی در ماه محرم صورت گرفت .

میزبان بنده در این سفر جناب آقای شفیعی شکیب رایزن فرهنگی محترم جمهوری اسلامی ایران در کنیا بودند.

برنامه های اصلی بنده در این سفر به شرح ذیل می باشد :

روز اول :

بازدید از کتابخانه و ساختمان اداری رایزنی فرهنگی ایران در کنیا در شهر نایروبی و اطلاع از برنامه ها و فعالیتهای نهادهای ایرانی و اسلامی و آشنایی با موارد گوناگون مرتبط با کشور.

دیدار سفیر و دیپلماتهای ایران در کنیا در محل سفارت ایران و نماینده جامعه المصطفی در کنیا و شرکت در مراسم عزاداری ایرانیان در محل سفارت.

روز دوم 🙁 تاسوعا)

1. دیدار ،سخنرانی و پرسش و پاسخ در جمع بانوان محصل در مدرسه الزهراء

*این مدرسه از مدارس تحت برنامه سیستم آموزشی دولتی است که در ایام دهه اول ماه محرم تعطیل و پذیرای بانوان شیعه از اقصی نقاط کشور جهت برگزاری دوره آموزشی اسلامی 10 روزه تمام وقت در این محل است.

این مدرسه تحت اشراف شیعیان خوجه اداره می شود ، استاد این دوره 10 روزه خانم دوسا نیز از شیعیان تحصیل کرده خوجه هندی نیز در ابتدا به معرفی فعالیتهای این مرکز پرداخت . پس از سخنرانی 45 دقیقه ای بنده شرکت کننذگان سوالات خود را مطرح نمودند.

2. برنامه دوم بنده در ظهر تاسوعا و ایراد سخنرانی در شرکت ساختمانی ایرانی ماهان بود .

این برنامه به همت مدیر این شرکت و با حضور تمام ایرانیان مقیم نایروبی ، و تمامی مسئولان ایرانی ، برای خانم ها و آقایان شکل گرفته بود مراسم ابتدا با خواندن نماز جماعت شروع و با زیارت عاشورا ، سخنرانی بنده و عزاداری و سینه زنی و صرف نهار پایان یافت .

3. شرکت در مراسم عزاداری ایرانیان در سفارت جمهوری اسلامی ایران

 

روز سوم : (عاشورا)

سفر به شهر ناکورو (با فاصله زمانی حدود 4 ساعت از نایروبی) و شرکت در مراسم شیعیان بومی شهر ناکورو

این مراسم که بطور خود جوش و توسط مردمان محلی شیعه و اندکی از اهل سنت محب اهل بیت با عزاداری در حسینیه شیعیان آغاز شد .

سپس دسته عزاداران زن و مرد جهت عزاذاری خیابانی با جمعیتی حدود 300 نفر به عزاداری در خیابان های اطراف حسینه پرداختند نکته جالب در آن روز تعجب مردمان مسیحی منطقه از این حرکت بود که روحانی بومی حاضر در این گروه هر چند دقیقه با میکروفون به اعلام هدف این حرکت و معرفی شیعیان می پرداخت.

سپس عزاداران که در میان آنها نیز از اهل سنت حضور داشتند نماز ظهر عاشورا را به جماعت اقامه کردند

برنامه بعدی سخنرانی بنده در جمع عزاداران عاشورایی زن و مرد بود و برنامه پایانی عزاداری و نوحه خوانی و سینه زنی پرشور و با اخلاص مردمان شیعه این منطقه .

حدود 400 نفر شیعه در این منطقه زندگی می کنند.

2. حضور در مراسم شام غریبان و اختتامیه مراسم عزاداری ایرانیان در سفارت جمهوری اسلامی ایران

 

روز چهارم :

بازدید از روستایی (با فاصله زمانی 1 ونیم ساعته از نایروبی ) که چند خانواده شیعه ساکن دارد آمار شیعیان در این منطقه حداکثر به 40 نفر می رسد. شیعیانی که به فقیر ترین شیعیان کنیا مشهور بودند اما در عوض دلهایی مالامال محبت و عشق به اهل بیت دارند .

دو مسجد امام رضا و امام کاظم در این منطقه سالها پیش به همت برخی شیعیان ساخته شده است و دارای امامان جماعتی است که تنها اندکی از تشیع می دانند و قرائت صحیحی از نماز دارند و در قبال امامت مساجد هیچ چیزی دریافت نمی کنند.

حضور در میان آنها و سخنرانی در جمع نمازگذاران بسیاربرای شان جذاب و دارای اهمیت بود

پس از نماز با اصرار امامان جماعت و بزرگان منطقه به صرف نهار و گفتگو و پرسش و پاسخ با آنان پرداختم.

 روز پنجم :

بازدید از مدرسه علمیه بسیار زیبا در منطقه زیبای کارن در حومه نایروبی ، مدرسه رسول اکرم

این مدرسه سالها قبل به همت سید مرتضی مرتضی برادر علامه سید جعفر مرتضی در این منظقه بنا شد اما پس از حضور بیش از 100 طلبه هم اکنون تنها 40 طلبه دارد.

علی رغم فضای بزرگ و امکانات بسیار خوب این مجموعه و مدرسه علمیه به دلیل مشکلات سیاسی ما بین حکومت و سید مرتضی و ممنوع الورود بودن او به کنیا هر روز صدای تعطیلی این مرکز بزرگ و مصادره آن توسط دولت به گوش می رسد مسئولین و اساتید این مدرسه به شدت تقاضای ورود نهادهای دولتی ایران و نجات این مدرسه را داشتند.

به در خواست طلاب و اساتید این مدرسه دقایقی به بیان نکاتی مهم جهت مبلغین و طلاب این مدرسه پرداختم .

 

روز ششم :

حضور در مسجد الرسول ( مسجد شیعیان خوجه هندی ) در منطقه مرکزی شهر نایروبی و بازدید از بخش های مختلف این مجموعه بزرگ

*مجموعه دارای زمین ورزشی ، مسجد ، حسینیه ، هتل آپارتمان ، مجموعه اقامتی ، مرکز درمانی ، رستوران و فروشگاه و.. که بسیار مجهز و تمامی بخش ها توسط خوجه های شیعه 12 امامی اداره می شود .

* امام جماعت و سخنران مذهبی این مجموعه روحانی برجسته و تحصیل کرده در ایران و دارای اصالت غنایی و از بیان انگلیسی فصیح و واضحی برخوردار بود.

* شیعیان خوجه این منطقه عموما مقلد آیه الله سیستانی هستند

روز پایانی ،

جلسه جمع بندی با رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در محل ساختمان رایزنی

دیدار با مبلغ ایرانی ساکن شهر مومباسا حجه الاسلام تربت زاده و نماینده جامعه المصطفی در کنیا حجه الاسلام علم الهدی و گفتگو پیرامون نیازها و ظرفیت های تبلیغی در آن کشور .

تاريخ: ۱۳۹۴/۸/۱۲

دیدگاهتان را بنویسید