آخرین خبرها

تأثیر فراگیری علوم اهل بیت در مناظرات و مباحثات

به گزارش شبکه معالم، آیت الله سید جعفر سیدان، استاد حوزه علمیه مشهد مقدس، در آیین اختتامیه سومین مدرسه تابستانی کلام امامیه که عصر امروز در تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، از برگزاری این مدرسه تقدیر کرد و گفت: امام رضا علیه السلام هم در مباحث توحیدی و هم نبوت و هم امامت، بنا به مقتضای شرایط پیش آمده، مناظرات مهمی داشتند. همچنین در آن زمان، مأمون ترجمه آثار مشاهیر را حمایت می کرد و بابت وزن کتاب ها درهم و دینار می داد.

وی همچنین بیان داشت: با توجه به این شرایط مجالس مناظره به صورت متعدد برگزار می شد؛ در مجلسی که به مناسبت ولایتعهدی امام رضا علیه السلام برگزار شد، ایشان خطبه ای ایراد کردند که در آن مطالب توحیدی و مطالب متعدد مطرح شد. و بنده در بررسی که انجام دادم در حدود ۱۴ موضع از آن خطبه، امام رضا علیه السلام به نقل مطالبی از مشاهیر بشری و نیز آن چه یونانیان گفته بودند، پرداختند.

وی نیز خاطرنشان کرد: امام رضا علیه السلام در مطالبی میفرمایند مطالب ما را فرا بگیرید، که در این صورت با هر کسی بحث کنید پیروز می شوید. این مطلب مهمی است و نقش امام رضا علیه السلام را هم نشان می دهد.

گفتنی است، سومین مدرسه تابستانی کلام امامیه با همکاری و مشارکت مرکز تخصصی آخوند خراسانی، انجمن کلام حوزه علمیه، دانشگاه علوم اسلامی رضوی و معاونت علمی آستان قدس رضوی از سوم تا پنجم شهریورماه جاری در هتل ولایت مشهد مقدس با حضور طلاب و دانشجویان علاقه مند به مباحث کلامی برگزار شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید