آخرین خبرها

راهکارهای بیدار سازی نیازهای فطری دوران کودکی توسط والدین

به گزارش شبکه معالم، دو نشست متوالی تخصصی «خانواده و چالشهای معنوی فرزندان» با هدف آسیب شناسی وارائه راهکارهای موثر در راستای هدایت گری معنوی فرزندان در خانواده توسط مرکز آموزشی طوبی وابسته به اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی  مشهد با مشارکت بسیج طلاب حوزه علمیه خواهران برگزار شد.

این نشست تخصصی با حضور علمی حجت الاسلام و المسلمین محمد کاظمی، پژوهشگر و مدرس مرکز تخصصی نماز و حضور فعالان بسیج حوزه خواهران و اساتید و معاونان برخی از مدارس علمیه خواهران بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین کاظمی در این نشست پس از آسیب شناسی موضوع تهاجم فرهنگی و فعالیت جدی غرب در حوزۀ اینترنت و شبکه های اجتماعی، بازی های کامپیوتری، ماهواره، فیلم و سریال، به تشریح ویژگی­های نماد منجی از نگاه غرب در فضای مجازی پرداخت.

وی مهارت­های «استفاده از رسانه»، «صمیمیت در بین اعضاء خانواده در هر رده سنی» و «نیازسنجی بر اساس مدرنیته» را از جمله عوامل موثر در کاهش آسیب­های تربیتی گرايش جوانان به فرهنگ غرب برشمردند.

وی افزود: در مقوله تربیت فرزند در فضای مدرنیته، ضروری است که والدین به روش­های کارآمد و به روز تربیتی اعم از: ایجاد عشق و علاقه به قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) و تشویق به نماز اول وقت در مساجد و ازدواج سالم و به هنگام مسلح بوده و هم­چنین، توجه به حوزه های تعقل و تفکر،  احساسات و انگیزه و رفتار در نماز باید مورد اهتمام والدین باشند. 

این پژوهشگر مرکز تخصصی نماز بیان کرد: باورهای مذهبی و گرایش عمیق تر به آموزه ها و تکالیف دینی، زمانی برای کودک معنی دار می شوند که با نیازهای واقعی و رویدادهای زندگی روزمرة او پیوند طبیعی و عمیق داشته باشند. و این وظیفة والدین است که با روشهای فعال، در پیوند میان نیازها و تکالیف دینی، فرصتهای مناسب و رخدادهای سازنده را شناسایی کرده و در سنین مناسب، بکار گیرند.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که نماز، نخستین واجب الهی و سفارش معصومین(علیهم السلام) و بزرگان دین است، همواره دغدغة والدین، به ویژه والدین مذهبی، این بوده که چه عواملی می تواند در گرایش فرزندانشان به این فریضة مقدس الهی، مؤثر باشد، تا بتوانند با شناخت و آگاهی از آنها، در جلب و جذب فرزندان به نماز کمک گیرند. لذا خانواده در انتقال باورهای مذهبی به کودکان، نقش تعیین کننده و تأثیر گذاری دارد.

حجت الاسلام و المسلمین کاظمی اظهار داشت: یکی از رسالتهای ظریف و لطیف والدین در تربیت دینی فرزندان، بیدار سازی نیازهای فطری آنها از همان دوران کودکی می باشد، تا آنها انجام تکالیف مذهبی از جمله نماز را به عنوان یکی از نیازهای روانی و معنوی خود احساس کنند.

وی در ادامه گفت: والدین باید فرزندانشان را با راهکارها و روشهای صحیح و اصولی برگرفته از آیات قرآن و روایات معصومین(علیهم السلام) و سیرة ایشان و بزرگان و علمای بزرگ به نماز تشویق کنند.

وی، مهارتهای لازم جهت دعوت به نماز و حوزه های مورد اهتمام در فرزندان در دو مرحله زیر محقق می شود:

  1. قبل از تولد فرزند که شامل: اصلاح خود، انتخاب خوب (اصالت، انسانیت و دیانت)، استعانت از خداوند متعال
  2. بدو تولد تا ۶ ـ ۷ سالگی

شایان ذکر است، نشست تخصصی «خانواده و چالشهای معنوی فرزندان» دوازدهمین نشست از سلسله نشست­های تخصصی سبک زندگی زن مسلمان می باشد که توسط مرکز آموزشی طوبی وابسته به اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید