آخرین خبرها

برگزاری همایش «علامه شهید صدر؛ ساخت نظام های اسلامی و مسأله حجیت» + گزارش تصویری نمایشگاه

گزارش تصویری نمایشگاه

شبکه معالم ـ همایش «علامه شهید صدر؛ ساخت نظام های اسلامی و مسأله حجیت» در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شبکه معالم، همایش «علامه شهید صدر؛ ساخت نظام های اسلامی و مسأله حجیت» با سخنرانی حجج اسلام و المسلمین رضا اسلامی محقق خارج فقه اصول و عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب و علی اکبر رشاد، رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مدرس خارج فقه اصول و مجتبی الهی خراسانی، مدیر کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.

برخی از شاگردان شهید صدر در قم و نجف در افق مرجعیت قرار گرفته اند

حجت الاسلام و المسلمین رشاد در این مراسم از شهید آیت الله سید محمد باقر صدر به عنوان متفکر، مبتکر، فقیه نو اندیش، اصولی مبدع، و اندیشمند سازمان و نظام واره اندیش یاد کرد و گفت: شهید صدر زمانی در ایران مطرح شد که فضای کشور و دانشگاه ها فضایی متقابل بین ایمان، مؤمنین و سوسیالیستی بود. مسأله اساسی آن زمان بحث اقتصاد اسلامی و مباحث مرتبط با آن روز بود.

وی افزود: زمانی که برخی از شاگردان ایشان به ایران و قم برگشتند به یاد دارم فضایی به وجود آمد که برخی ایشان و شاگردان ایشان را عناصر تندرو متهم می کردند چون ایشان ناقد مارکسیسم بود.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: به جهت این که در فضای جامعه آن زمان اهل فکر سطحی نگر گمان می کردند که بایستی شعارهایی آنچنان داد، برهمین اساس بنده در آن زمان _ هنگام بازگشت ایشان ـ احساس کردم که شهید صدر و شاگردانشان بایکوت شدند.

وی اظهار داشت: امروز پس از گذشت 40 سال برخی از شاگردان ایشان در قم و نجف در افق مرجعیت قرار گرفته اند و آرای ایشان به صورت آهسته در حال مطرح شدن است. یک قرن عامیانه(36 سال) گذشت و نسلی روی کار آمده و شماری از فقهای و مراجع فعلی و آتی از شاگردان تحت تأثیر ایشان هستند و افکار شهید صدر در قامت این شاگردان دارد مطرح می شود.

امروز بحث در مطرح شدن آرای شهید صدر است نه زنده نگه داشتن اندیشه های ایشان

در ابتدای این مراسم، حجت الاسلام و المسلمین الهی ضمن خیر مقدم گفت: به تعبیر رهبر انقلاب علامه شهید صدر از نوابغ معاصر است. برخی گمان می کنند که امروز بحث در زمینه زنده نگه داشتن اندیشه های ایشان است، اما امروز بحث در مطرح شدن آرای شهید صدر است.

وی متذکر شد: اغلب افکار ایشان در حوزه مباحث بین رشته ای اساسا تقریر بایسته نشده است تا بخواهد نیازمند زنده نگهداشتن آن باشد و به تازگی پیشنهاد 30 سال و یا 40 سال قبل ایشان امروز مورد توجه حوزه به نحو شایسته دارد قرار می گیرد.

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه مشهد با بیان این که اندیشه های ایشان در ساخت مطالب در حوزه علوم انسانی در اسلام به تازگی مورد توجه قرار گرفته است، تصریح کرد: در این فراز و نشیب در دوره ای اقتصاد اسلامی، روانشناسی اسلامی، جامعه شناسی اسلامی و پسوند اسلامی نهادن بر هر آنچه در علوم انسانی است در برهه ای مورد توجه قرار گرفته است.

در بخشی از این همایش نمایشگاهی از تصاویر علامه شهید صدر در گذر زمان به تصویر گذاشته و مورد توجه مدعوین همایش قرار گرفت. همچنین از مجله الکترونیکی شهید صدر به زبان عربی رونمایی شد.

دیدگاهتان را بنویسید