آخرین خبرها
زخم شمشیر
خورخه لوئیس بورخس

برگزاری جلسه نقد داستان «زخم شمشیر» اثر خورخه لوئیس بورخس

شبکه معالم ـ داستان «زخم شمشیر» اثر خورخه لوئیس بورخس در حلقه ادبیات داستانی مرکز آموزشی طوبی نقد شد.

به گزارش خبرنگار شبکه معالم، دویست و سیزدهمین جلسه ادبیات داستانی خواهران برگزار و سروش مظفرمقدم، استاد داستان نویسی به نقد داستان «زخم شمشیر» اثر خورخه لوئیس بورخس پرداخت.

داستان «زخم شمشیر» زندگی مردی است که در طی مبارزات ایرلند همرزم خود را به دشمن معرفی کرده و موجب قتل او شده است حال سال هاست که با عذاب وجدان زندگی می کند. او هویت خود را با معرفی خودش به عنوان همان فردی که مورد خیانت قرار گرفته است پنهان می کند.

سروش مظفر داستان های بورخس را بینامتنی دانست و گفت: آثار او ترکیبی از ژانر معمایی و گوتیگ هستند. نبردهای ایرلند پس زمینه ای شده اند برای روایت سرنوشت دو انسان.

وی افزود: ذهن بورخس، سنت گراست اما سعی میکند اصول کلاسیک داستان را تکامل ببخشد. خانه ژنرال که محل وقوع خیانت است نقشی محوری واستعاری در داستان دارد و با ساختار هزارتو و چند فرهنگی خود به تاریخ نیز اشاره می کند.

وی خاطرنشان کرد: داستان با رگه های مرگ آوری از تنهایی انسان ما را مواجه می کند. داستان مبتنی بر غیاب شخصیت اصلی است.

در بخش دیگری از این جلسه اعضای جلسه به بیان نظرات خود در خصوص این داستان پرداختند و گفتند: زخم شمشیر، داستانی مبتنی بر کشف است. تعلیق داستان، مخاطب را تا انتها همراه می کند. استفاده از نقل قول های متعدد و حضور شخص بورخس در داستان به عنوان راوی غیر موثر بر واقع نمایی اثر افزوده است.

همچنین اعضا بیان کردند: ضربه نهایی انتهای داستان موجب چرخشی در کلیت داستان شده است. یکی از نکات داستان این است که گاه مبارزات و انقلاب ها توسط کسانی روایت می شود که خود خائنانه از معرکه گریخته اند. خواننده نیازی به افشای هویت مرد در انتهای داستان ندارد زیرا کلیت داستان از عهده ایجاد این شناخت بر آمده است. شخصیتی که مورد خیانت قرار گرفته است به جای انتقام گرفتن، خائن را رها می کند تا با عذابی دائمی به حیاتش ادامه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید