آخرین خبرها

بررسی رمان جان آپدیکز در حلقه تبلیغی زبان انگلیسی برادران

شبکه معالم ـ رمان جان آپدیکز به ارائه تصویر خشن و تندرویی از مفهوم جهاد در اسلام ارائه کرده است.

به گزارش خبرنگار شبکه معالم، حلقه تبلیغی زبان انگلیسی برادران دوشنبه چهارم آبان ماه برگزار و آقای مرتضی یوسفی، عضو حلقه تبلیغی زبان انگلیسی، در راستای بررسی افراط گرایی اسلامی در کشورهای انگلیسی زبان و همچنین بررسی تصویر اسلام در جوامع غربی به ارائه مقاله خود در این زمینه پرداخت.

وی ضمن تمرکز بر موضوع جهاد در یکی از رمان های آمریکایی، کج فهمی‌های ارائه شده از اسلام خصوصا در بحث جهاد را مورد نقد و بررسی قرار داد. برخی تصاویر نادرست ارائه شده از اسلام به خصوص بحث جهاد در این رمان عبارتند از :

1-  مسلمانان معتقدند که کفار اهل کتاب را باید از بین برد

2-   تمام غیر مسلمانان ، دشمنان اسلام و مسلمانان هستند

-3   اسلام دین خشونت ، کشت و کشتار و تروریسم است

یوسفی، پس از بررسی شبهات و تصاویر نادرست ارائه شده در این رمان، دیدگاه اسلام در بحث جهاد را مطرح نمودند و تفاوت‌های موجود بین این دو گروه را خاطر نشان کرده و به شبهات مذکور اعضای حلقه پاسخ داد.

همچنین در ابتدای این نشست حجت الاسلام سلیمانی دبیر حلقه با تلاوت آیه بیست و سوم از سوره مبارکه شوری به حقانیت اهل بیت عصمت و طهارت اشاره و گفت: خداوند در این آیه شریفه به پیغمبرش می فرماید بگو من اجری از شما برای رسالتم غیر از مودت به ذوی القربی نمی خواهم. این همان آیه ایست که وقتی امام سجاد با اهل بیت علیهم السلام وارد شام شدند، در جواب پیرمردی که جسارت کرد و گفت «خدا را شکر که شما و اهل تان را کشت و ریشه فتنه را قطع کرد» و آن حضرت فرمودند «آیا این آیه را خوانده ای که خداوند می فرماید: قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‏ ؟ گفت : آری»

وی افزود: حضرت در ادامه می فرمایند «منظور از ذوی القربی و اهل بیت ما هستیم» اینجا بود که پرده غفلت از این پیرمرد برداشته شد و از گفتار خود توبه کرد. این داستان حاکی از آن است که ما باید در معرفی خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام نهایت تلاش خود را به کار گرفته بیش از پیش یاد آنان را در اذهان همه مردم زنده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید