آخرین خبرها

باید ۱۰۰ دانشمند درجه یک دنیای اسلام در خراسان مستقر باشند

به گزارش شبکه معالم، دکتر صادق واعظ‌زاده خراسانی در مراسم رونمایی از یادنامه آیت‌الله استاد شیخ محمد واعظ‌‌‌زاده خراسانی(ره) در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: خراسان خصوصیت اعجاب‌آوری دارد. ایران در دنیای اسلام مهد علم شناخته شده و خراسان نیز در ایران بزرگ مهد دانشمندانی چون ابن‌سینا و ابوریحان بیرونی، عارفانی همچون ابوسعید ابی‌الخیر، جامی و عطار و شاعرانی مانند رودکی، مولوی و خیام است. 

وی افزود: این وضعیت در توس پدیدار شد. فردوسی که حماسه‌سرای اول ما است تا شخصیت‌های درجه یک فقهی چون شیخ طوسی و غزالی نیز در خراسان بودند. شیخ طوسی شخصیت اول تاریخ اسلامی ما بعد از ائمه(ع) است. این وضعیت تا معاصر ادامه پیدا کرد.

واعظ‌زاده خراسانی با طرح این سوال که چگونه چنین علما، مراجع و بزرگانی در نقطه کوچکی از کره خاکی جمع می‌شوند، عنوان کرد: نهضت ترجمه در مرو، حکومت‌های علم‌پرور به خصوص سامانیان و همجواری با هند، چین و ماوراءالنهر در پرورش این چهره‌های بزرگ موثر بودند، البته خراسان با ناملایماتی نیز مواجه بوده است. خراسان اولین پیشانی برخورد چنگیز، هولاکو، تاتار، ازبک و روس‌ها بود اما چنین معجون عجیبی به وجود آمد که در ایران و اسلام بی‌سابقه بوده و شاید در دنیا نیز بی‌سابقه باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: تمام این عوامل یک طرف، حضور کوتاه‌مدت سه ساله امام رضا(ع) در مرو نیز یک طرف که حضور ایشان نقش فوق‌العاده‌ای در شکوفایی خراسان در علم داشت است. خراسان سابقه عظیمی از قبل اسلام دارد. نقش امام رضا(ع) در این مدت از سال ۲۰۰ تا ۲۰۳ هجری قمری در خراسان برجسته بود. از جمله کارهای بزرگ ایشان تدریس، مباحثات، مناظرات که غیر از متن رویه آن نیز مهم بوده، تالیف، مکاتبات، پاسخگویی به سوالات، بزرگداشت شاعران و مراودات با مردم بوده است. بعد از وفات امام رضا(ع)، مدفن ایشان چنین نقشی را ادامه داد.

وی بیان کرد: جریانی که امام رضا(ع) نقش برجسته‌ای در آن داشتند، ادامه پیدا کرد و خراسان و مشهد به تاج علمی ایران و دنیای اسلام شناخته شد. امروز ما و این جریان بزرگ هستیم. واعظ‌زاده نیز در این جریان پرورش پیدا کرد. اکنون این جریان به کجا خواهد انجامید؟ آیا واعظ‌زاده جزو آخرین علمای بزرگ در این نقطه خواهد بود و در نهایت به تاریخ خواهد پیوست و تنها باید هر سال او را بزرگ داشت؟ چه باید کرد؟

واعظ‌زاده خراسانی با اشاره به اینکه امروز مشهد به عنوان مرکز توریسم مذهبی شناخته شده است، تصریح کرد: رونق اقتصادی در مشهد عالی است اما خطی که عالم اهل بیت(ع) در تاسیس آن نقش اساسی داشت و سلسله علما و آثار به کجا ختم خواهد شد؟ آیا دانشگاه فردوسی در سطح دانشگاه‌های ایران می‌درخشد یا نه؟ آیا بزرگ‎ترین جشنواره‌های ادبی و هنری در جوار امام رضا(ع) برگزار خواهد شد؟

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: این نگرانی بزرگی است به خصوص که اکنون در دوره جمهوری اسلامی هستیم و امکانات عظیم مادی، معنوی، ارتباطات و قدرت سیاسی در اختیار داریم. آیا امروز نباید ۱۰۰ دانشمند درجه یک دنیای اسلام در این خطه مستقر باشند؟ این نگرانی است که امیدواریم تحولی در آن ایجاد شود، البته کارهای خوبی بسیار است اما آن سلسله‌ای که در این خطه پرورش پیدا کردند کجا و اوضاع امروز کجا. این جریان باید بار دیگر شکل بگیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید