آخرین خبرها

بازاریاب محصولات‌دینی باید تجربه‌زیستی داشته باشد

به گزارش شبکه معالم، مدیر شتاب دهنده کسب و کار فردوسی در نشست «بازاریابی محتوای دینی» از سلسله نشست‌های هم اندیشی در حوزه سبک زندگی و مصرف کالای فرهنگی که در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، بیان کرد: چیزی که انتشار یا بازاریابی می‌شود‌ و مدل بازاریابی‌گونه است، فقط محصول است نه خود محتوا، زیرا‌ برای عرضه یک محصول، خدمت یا کسب و کار به دو فناوری نرم و یک فناوری سخت نیاز داریم.

مصطفی مکارم تصریح کرد: در فرآیند ارزش‌آفرین ابتدا یک فکر یا ایده محتوا(فناوری نرم) در ظرفی ریخته می‌شود که برای ساخت آن ظرف نیاز به فناوری سخت است و سپس به وسیله یک فناوری نرم توزیع و بازاریابی می‌شود.

مدیر شتاب دهنده کسب و کار فردوسی ادامه داد: در بازاریابی محتوای دینی در واقع ما داریم درباره بازاریابی محصولات دینی صحبت می کنیم. قبل از آن باید بگوییم چه ظرف هایی برای محتوای دینی مناسب است. چرا که بعضی از مجموعه یا نگاه ها موفق است و چرا عرضه محتوای دینی موفق نیست.

وی تصریح کرد: برای اینکه به نیاز برسیم حتماً باید دایره ای از نیازهای مخاطب (مشتری) را بدانیم که سه دسته هستند؛ نیازی که شدیداً به آن احتیاج دارد و از نبود آن رنج می برد، دوم مسیری که برای تأمین نیاز طی می کند یا فعالیتی که انجام می دهد تا نیازش مرتفع شود و سوم گنج‌ها یعنی آرزوها و رویاهایی که در ذهن دارد.

مکارم خاطرنشان کرد: محصولی موفق است که یک مورد یا هر سه مورد را جواب دهد؛ زمانی می توانیم بگوییم ارزش افزوده به درستی اتفاق داده که مشتریان و نیازهای آن ها را شناسایی کرده و مبتنی بر آن نیازها پاسخ دهیم.

مدیر شتاب دهنده کسب و کار فردوسی ادامه داد: برای موفقیت در تولید محصول دینی با محتوای دینی باید تجربه زیستی (کف بازار) داشته باشیم؛ یعنی در فضای مدنظر قرارگرفته و آن را کاملا لمس کرده باشیم سپس ظرف محصول مناسب با شرایط مناسب به دست مردم برسانیم.

وی با بیان اینکه در این امر در تنها چیزی که بی نهایت جلو هستیم، داشتن محتوای دینی و از طرفی نیاز فراوان برای آن است. اما کسی که این محتوا را به دست مشتری برساند وجود ندارد، متذکر شد: اگر نتوانیم محصول را مبتنی بر نیاز جامعه تولید کنیم، محصولات دینی ما با دیگر محصولات موجود در بازار یا جامعه چه فرقی دارد، این اتفاق یعنی تولید محصول دینی نیازمند تیمی است که راهبرد را به راهکار تبدیل کند؛ باید بداند در چه ظرفی تولید و چگونه تبلیغ کند، نکته دیگر اینکه محتوای دینی الزاماً نباید مبتنی بر ذائقه فعلی مردم طراحی شود ممکن است.

محصول‌ دینی باید خدمات محور باشد یا محتوا محور؟

کارشناس دینی نشست ‌هم اندیشی «بازاریابی محصول دینی» نیز در این برنامه با طرح این پرسش‌ که محصول‌ دینی باید خدمات محور باشد یا محتوا محور؟ خاطرنشان کرد: برخی فکر می کنند اگر داده‌ها، دانش و اطلاعاتی که ما به نام آیات و احادیث داریم را در فضاهای مختلف بازنشر کنند به تولید محصول رسیده‌اند در حالی که اینگونه نیست.

تصریح کرد: بازاریابی محتوا یعنی یک محتوایی وجود دارد که ما قصد بازاریابی آن را داریم اما بازاریابی محتوایی یعنی ما محصول، خدمات یا محتواهایی برای ارائه داریم که با آن محتوا می‌خواهیم محصول را درست و آن را توزیع و نشر کنیم.

برای این کار لازم است اقدامات مشابهی که در فضاهای مختلف در حال انجام است را شناسایی و آسیب شناسی کنیم تا محصول دینی ما متفاوت و مفید باشد و ما را به هدف‌مان برساند.

دیدگاهتان را بنویسید