آخرین خبرها

اکثر برنامه‌های تربیتی به دلیل عدم توجه به زمینه تربیت و نشناختن موانع و مقتضیات پیچیدگی های امر تربیت، به نتیجه مطلوب نمی‌رسد

به گزارش شبکه معالم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد نوروزی، عضوهیئت‌علمی و مدیر گروه آموزشی اخلاق، تعلیم و تربیت اسلامی و مرکز تخصصی آخوندخراسانی در سومین جلسه از دورۀ «معارف تربیتی نهج البلاغه»، به «مقتضیات و موانع تربیت» پرداخت.

استاد نوروزی در باب مقتضیات و موانع تربیت گفت: برای تحقق تربیت، باید عوامل، زمینه ها و مقتضیات تربیت به درستی شناخته شود و موانع تربیت نیز برطرف گردد. یعنی فقط با رفع موانع و ایجاد مقتضیات است که امر تربیت سامان می‌یابد، و تا چنین نشود، تربیت به‌درستی تحقق نمی‌یابد. از این‌رو لازم است مقتضیات تربیت آدمی و موانع آن، به درستی شناخته شود تا براساس این شناخت، بستر مناسب «تربیت» فراهم گردد. به تعبیر دیگر، اگر آنچه زمینه‌های تربیت را هموار می‌کند، فراهم نشود و نیز آنچه فعلِ تربیت را دشوار می‌سازد و راه تربیت را سدّ می‌کند، شناخته و رفع نشود، تلاش‌ها و زحمت‌های تربیتی، کم‌ثمر و یا حتی کاملاً‌ بی‌اثر خواهد بود و درنتیجه، تربیت به‌درستی محقق نخواهد شد. بنابراین هر عمل و حرکت و برنامه تربیتی، نیازمند شناخت است. و بسیاری از تلاشها، اقدامات و برنامه‌های تربیتی به دلیل عدم توجه به زمینه تربیت و نشناختن موانع و مقتضیات یا فقدان دریافت درست از پیچیدگی های امر تربیت، به نتیجه مطلوب نمی‌رسد یا کم نتیجه می‌دهد و گاهی به نتایج عکس منجر می‌شود.

مقتضیات و موانع تربیت بر اساس آموزه‌های نهج‌البلاغه عبارتند از: ۱٫ مقتضیات و موانع اصلی تربیت؛ ۲٫ مقتضیات و موانع فردی تربیت؛ ۳٫ مقتضیات و موانع اجتماعی تربیت؛ ۴٫ مقتضیات و موانع سیاسی تربیت؛ ۵٫ مقضتیات و موانع اقتصادی تربیت.

استاد نوروزی در ادامه بحث به اولین بخش یعنی «مقتضیات و موانع اصلی تربیت» پرداخت و گفت: در کتاب شریف نهج‌البلاغه به مقتضیات اصلی تربیت و موانع اصلی آن اشاره شده است، مانند: عدم دلبستگی به دنیا، عدم متابعت از شیطان و عدم پیروی از هوای نفس از مقتضیات اصلی تربیت و نقطه مقابل آن یعنی دلبستگی و محبت دنیا، پیروی از شیطان و هوای نفس از موانع اصلی تربیت در سخنان امیر مومنان محسوب می‌شود.

این سلسله‌نشست‌ها توسط امور تربیتی مرکز تخصصی آخوند خراسانی و با همکاری کانون عترت، تاریخ و سیره معاونت فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان و نیز مرکز تخصصی طوبی، مدارس علمیه: گوهرشاد، نرجس(س)، قرآن و عترت، اسلام‌شناسی حضرت زهرا(س)، باقرالعلوم(ع)، امام خمینی(ره) و دانشگاه شهید مطهری (خواهران و برادران) و پایگاه بسیج دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار می‌شود. این دوره به‌طور مستمر طی ۱۵ جلسه(هفته در میان) برگزار می‌شود که در صورت قبولی در آزمون نهایی، گواهی پایان دوره به شرکت‌کنندگان اعطاء خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید