آخرین خبرها

اهل‌بیت علیهم‌السلام در شناخت جهان حجیت‌ذاتی دارند

به گزارش شبکه معالم، حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن قدردان قراملکی، عضو هیأت مدیره انجمن علمی کلام اسلامی حوزه علمیه قم و عضو هیأت علمی گروه کلام پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در روز پایانی سومین مدرسه تابستانی کلام امامیه که صبح امروز برگزار شد، به تبیین موضوع «مرجعیت علمی اهل بیت علیهم السلام در شناخت جهان» پرداخت و گفت: ابتدا بایستی که انواع جهان بینی و مراد از مرجعیت تبیین شد. از نظر شهید مطهری جهان بینی انواع مختلفی شامل «جهان شناسی علمی»، «جهانشانسی فلسفی»، «جهان شناسی دینی»، «جهان شناسی عرفانی» و «جهان شناسی کلامی» دارد.

وی افزود: هنگامی که سخن از مرجعیت علمی اهل بیت علیهم السلام مطرح می شود، دو مبحث باید مورد توجه قرار گیرد، نخست این که مراد از مرجعیت، مرجعیت خود اهل بیت علیهم السلام است یا روایات و اخبار اهل بیت؟ و دوم آن که مراد از مرجعیت در اینجا چیست؟

وی سپس بیان داشت: مراد از مرجعیت در این بحث حجیت ذاتی است و هنگامی که مطرح می شود که اهل بیت علیهم السلام در شناخت جهان مرجعیت دارند، مراد این است که حجیت ذاتی دارند.

وی ادامه داد: عقل می گوید چون اهل بیت علیهم السلام معصومند پس حتما سخن آنان مطابق با واقع است و پذیرفته می شود.

وی اظهار داشت: محورها و سؤالاتی در شناخت جهان وجود دارد که می توان برای پاسخ به آن ها به روایات مراجعه کرد؛ آیا جهان حادث است؟ آیا جهان مستقل از خدا وجود دارد؟خداوند جهان را از کتم عدم خلق کرده است یا خیر؟ اولین مخلوق چیست؟ آیا ما یک عالم داریم یا چند عالم؟ قاعده الواحد وجود دارد یا نه؛ بلکه خداوند در خلقت مادیات هم مباشرت دارد؟ و سؤالاتی دیگر.

 

دیدگاهتان را بنویسید