آخرین خبرها

انقلاب براساس جایگزینی راه‌حل‌های دینی به‌جای راه‌حل‌های غرب پدید آمد

مرتضی تسخیری، در گفت‌گو با شبکه معالم در خصوص «بازاریابی محتوای دینی» با بیان اینکه شروع بازاریابی از یک راه‌حل مسأله اجتماعی می‌گذرد که پیش‌فرض‌های آن «وجود» و «شناخت» مسأله اجتماعی است، اظهار کرد: وقتی به این مسأله نگاه ‌کنیم می‌توانیم براساس جایگاهی که در آن ایستاده‌ایم، راه‌حلی پیشنهاد دهیم که پذیرفتنی باشد؛ «ما» می‌توانیم یک شروع فرآیند بازاریابی برای یک اجتماع داشته باشیم.

مدرس کارآفرینی استارتاپ‌های اسلامی افزود: مسأله اجتماعی جامعه مخاطب ما را فرا می‌گیرد در واقع هرکس که در جامعه زیست می‌کند در اختیار ماست تا از محصول حل‌کننده مسأله مخاطب استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه در بازاریابی بین کسی که مسأله را شناخته و‌ راه‌حل آن را پیدا کرده است و جامعه‌ صاحب‌نیاز یک «فاصله‌« وجود دارد، خاطرنشان کرد: همچنین «افراد» دیگری با راه‌حل‌های متفاوتی که پاسخگوی این نیاز باشد نیز وجود دارند که در ادبیات رقبا به آن «فرهنگ جایگزین» گفته می‌شودبه طور مثال همانطور که ایرانی‌ها درباره موضوعی حرف برای گفتن دارند، لیبرالیسم‌ها، دراویش و سوسیالیسم‌ها هم حرف می‌زنند، پس از هر منظری از مسأله اجتماعی برای سبد مخاطب حرف وجود دارد. اینجاست که دانش‌ بازاریابی ورود پیدا می‌کند و به روش مدیریتی نقش‌بازی‌ می‌کند.

تسخیری مطرح کرد: در بازاریابی ابتدا سبد رسانه‌ای مخاطب را رصد می‌شود که او از طریق تلویزیون، روزنامه، محاورات روزمره، پوسترها و به طورکلی از چه سوشال مدیاهایی برای یافتن راه‌حل مسأله خود استفاده می‌کند.

وی افزود: فرد بازاریاب به این رسانه‌ها بعنوان جعبه ابزاری نگاه می‌کند که موظف است ابزار صاحب فرهنگ و اندیشه را متناسب با این ابزار به «فرمی» تبدیل کند که با عبور از آن ابزارها هرآنچه را که راه‌حل متناسب با مسأله‌ مخاطب است، بشناسد و به دست او برساند.

مدرس کارآفرینی استارتاپ‌های اسلامی ادامه داد: بازاریاب از مخاطب فیدبک هم می‌گیرد که چه اتفاقی در جامعه مخاطب به وسیله آن محصول یا راه‌حل رخ‌ داده است و آن را به صاحب فرهنگ و قدرت عرضه می‌کند سپس آن راه‌حل را قلق‌گیری و چکش‌کاری می‌کنند.

تسخیری با بیان اینکه به طور کلی این چرخه بازاریابی است که راه‌حل به مخاطب عرضه ‌می‌شود، سپس ارزیابی و به صاحب فرهنگ ارائه می‌شود، ابراز کرد: متأسفانه این چرخه در ایران هم در زمینه تجاری و هم در بحث محتوای دینی کم است، مهم‌تر از این کمبود، فراموشی  در جامعه دیندار ما است.

مدرس کارآفرینی استارتاپ‌های اسلامی متذکر شد: انقلاب اسلامی براین اساس پدید آمد که راه‌حل‌های دینی را جایگزین راه‌حل‌های غرب و مخاطبانش ارائه کند.

دیدگاهتان را بنویسید