آخرین خبرها
علیزاده موسوی
علیزاده موسوی

انتساب عملیات‌های انتحاری علیه شیعیان به تمامی سلفیه شبه قاره نامتناسب است

حجت ااسلام و المسلمین سید مهدی علیزاده موسوی، رییس میز تخصصی وهابیت قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با فرق انحرافی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در حاشیه مدرسه تابستانی کلام امامیه در گفتگو با خبرنگار شبکه معالم گفت: امروز جریان سلفی جریان بسیطی نیست و دارای جریان های مختلف و متفاوتی است و برای برخورد یا تعامل با این جریان ما چاره ای جز این نداریم که تمام این جریان را بشناسیم و دقیق رصد کنیم و بعد نسبت به آن موضع گیری کنیم. به ویژه با سیاسیتی که در حوزه سلفیه وجود دارد چه براساس جغرافیا و چه بر اساس اندیشه تمام این ها نشانگر این واقعیت است که ما نیازمند به اتخاذ یک استراتژی دقیق و منسجمی در تعامل با جریان سلفی هستیم.

وی در توضیح این مطلب با ذکر مثالی بیان داشت: در مسأله سلفیه شبهه قاره و سایر گرایشات سلفی؛ مهم ترین ویژگی که سلفیه شبه قاره را از سایر نحله های سلفی جدا می کند، بحث تصوف است. با نگاه به تصوف و جریان های سلفی شبهه قاره در خواهیم یافت که عنصری به نام تصوف وجود دارد که درسایر فرقه های صوفی مانند سلفیه مصر این عنصر وجود ندارد؛ بنابراین این نشانگر انعطاف و تعامل بیشتر است.

حجت ااسلام و المسلمین علیزاده موسوی خاطرنشان کرد: هرگاه که بحث تصوف مطرح می شود، خود تصوف حالت انعطاف بیشتری به اندیشه نشان می دهد و ما می توانیم از این مسأله بهره برداری کنیم؛ بدین جهت هم در آثاری که توسط علمای وهابی نوشته شده به شدت عقاید سلفیه شبهه قاره حمله شده و این سلفیه مورد نقد قرار گرفته و از طرف دیگر علمای شبه قاره هم به نقد وهابیت پرداخته اند؛ من جمله در کشور ایران مولوی عبدالرحمن سربازی اولین کتاب در حوزه ضد وهابیت را نوشته است و علمای بسیاری هستند که رسما اعلام کرده اند که در مقابل وهابیت هستند. اما اگر امروز احیانا همگرایی هایی بین وهابیت و سلفیه شبه قاره می بینیم به جهت فعالیت های بسیار وهابیت نسبت به سلفیه شبه قاره و استفاده ابزاری از سلفیه شبه قاره در راستای اهداف وهابیت است.

وی متذکر شد: امروز وظیفه ما به دست آوردن راهکار مهمی در این عرصه است و باید برای سلفیه شبه قاره بیان کنیم که وهابیت به هیچ عنوان شما را قبول ندارند و دیدگاه های شما را بر نمی تابند. وهابیت چهره های بزرگی همچون شاه عبدالعزیز دهلوی و شاه ولی الله دهلوی را نمی پذیرند و در حقیقت هنگامی که آن ها خیالشان از دشمنی مانند شیعه راحت شود، نسبت به حذف این جریان اقدام خواهند کرد.

رییس میز تخصصی وهابیت قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با فرق انحرافی در بخش دیگری از این گفتگو به تبیین نظر خود در خصوص تحریک برخی جریان های صوفی از سوی وهابیت جهت انجام عملیات های انتحاری پرداخت و گفت: انتساب عملیات های انتحاری علیه شیعیان به تمامی سلفیه شبه قاره نا متناسب است؛ باید گفت نحله های سلفیه شبه قاره چنین دیدگاهی دارند؛ به عبارت دیگر در حزب جمعیت العلمای اسلام شاخه فضل الرحمن این وضعیت را نمیبیند که این ها دست به کشتار بزنند.

وی افزود: حتی جریان تندی مانند سمیع الحق هم این ویژگی ها را ندارند. در سفرهایی که به ایران آمده و تعاملاتی داشته اند، نشان داده اند که ما با سلفیه شبه قاره می توانم راه گفتگو و تعامل را باز کنیم.

وی یادآور شد: البته در میان آن ها افراطی ها و تندروهایی هستند مانند سپا صحابه، لشگر جنگوی و … که این ها را خود جریان سلفیه غالب، گاه محکوم می کنند و اعتقادی به طریقه مقابله با آن ها ندارد. بنابراین اگر ما تعاملات با سلفیه را زیاد کنیم و رفت و آمد ها و مراودات علمی را گسترش دهیم، در حقیقت عرصه بر گروه های افراطی که از این خلأ و شکاف دارند استفاده می کنند به شدت محکوم خواهد شد و این ها در زاویه قرار خواهند گرفت.

حجت ااسلام و المسلمین علیزاده موسوی در پایان بیان داشت: به نظر من عمده زمینه و بستری که موجب رشد این ها شده و گسترش پیدا کرده وجود خلأها و عدم شناختی است که در میان مذاهب مختلف در شبه قاره وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید