آخرین خبرها

امضای تفاهم نامه همکاری میان حوزه علمیه خراسان و دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی

به گزارش شبكه معالم، در راستای ارزش‌‌های انقلاب اسلامی و تحقق آرمان‌های امام راحل(ره) و منویات مقام معظم رهبری(مد ظله‌العالی) و به منظور پاسخ‌‌گویی به نیازهای حوزه علمیه، جامعه و نظام اسلامی، تفاهم ‌نامه همکاری مشترک میان مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان و دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی به امضای آیت‌الله سیدمصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان و حجت‌الاسلام و المسلمین محمدمهدی مسعودی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی رسید.

بر اساس این گزارش این تفاهم نامه که دو سال اعتبار دارد با هدف گسترش همکاری‌های علمی و فرهنگی جهت هم ‌افزایی و تعمیق اثربخشی فعالیت‌ها با تأکید بر مسئله ‌محوری، اولویت ‌سنجی، نهادینه‌‌سازی و فرآیند محوری همکاری‌ها و انسجام ‌بخشی به فعالیت‌ها و همچنین دستیابی به هماهنگی مطلوب و بهره‌‌گیری بهینه از امکانات، فرصت‌ها و ظرفیت‌‌های علمی و فرهنگی و تحقق اهداف سازمانی مشترک تنظیم شده و ۱۷ محور اصلی را شامل می‌شود.
بر اساس این گزارش، برنامه‌ریزی علمی و تدوین طرح‌های اجرایی برای رشد و تقویت باورها و گرایش‌‌های دینی، معنوی و فرهنگی؛ ساماندهی، هماهنگی و جهت دهی امر تبلیغ بر اساس نیازسنجی در راستای اولویت‌هایی همچون حاشیه شهر و مناطق تلفیقی؛ ارتقاء کمی و کیفی و برنامه‌ریزی دوره‌های مهارتی متناسب با نیازهای روز مبلغان؛ طراحی، تهیه و تدوین درسنامه‌‌ها، طرح‌ها، برنامه‌‌ها، بسته‌ها، نرم‌افزارها و محصولات علمی، فرهنگی و تبلیغی؛ طراحی و برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره، همایش‌‌های تخصصی، نشست‌‌ها، کارگاه‌ها و نمایشگاه‌‌های علمی و تبلیغی؛ و طراحی و تأسیس مراکز پژوهشی، آموزشی، گروه‌‌ها، دوره‌‌ها و رشته‌های علمی، از جمله مفاد این تفاهم نامه است.

حوزه علمیه خراسان و دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی همچنین در این تفاهم نامه در مورد همکاری در زمینه فرصت‌های بین‌المللی، برگزاری کارگاه‌های علمی و مهارتی، بهره‌‌گیری از امکانات سایبری، مشاوره و حمایت از پایان ‌نامه‌‌ها، طرح‌ها و پروژه‌‌های علمی، فرهنگی و تبلیغی، تبادل استادان، پژوهشگران، مبلغان و متخصصان فرهنگی، همکاری در تولید نشریات تخصصی، رصد شرایط و جریانات دینی و اجتماعی، ارتقاء و تحول در روش‌‌ها، تکنولوژی‌ها و فناوری‌ها و توسعه تسهیلات حمایتی در عرصه‌های اعتباری و رفاهی طلاب، اساتید و دانش‌پژوهان حوزه علمیه خراسان به تفاهم رسیده‌اند.

 متن تفاهم نامه
 

 

بسم الله الرحمن الرحیم   
 

تفاهم‌نامه «مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان» و «دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی»
با استعانت از خداوند منان و توجهات حضرت ولی عصر «عجل الله تعالی فرجه الشریف» و در جوار پربرکت مضجع حضرت ثامن الحجج امام علی‌بن موسی الرضا «علیه آلاف التحیه و الثناء» و در راستای تحقق ارزش‌های انقلاب اسلامی، آرمان های امام راحل(ره) و منویات مقام معظم رهبری «مدظله العالی»، به منظور پاسخ‌گویی به نیازهای حوزه، جامعه و نظام اسلامی، این تفاهم‌نامه بین «مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان» و «دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی»، به شرح زیر منعقد می‌گردد.
ماده ۱: اهداف
۱٫ گسترش همکارهای علمی و فرهنگی طرفین جهت هم‌افزایی و تعمیق اثربخشی فعالیت‌ها با تأکید بر مسئله‌محوری؛ اولویت‌سنجی، نهادینه‌سازی و فرایندمحوری همکاری‌ها و انسجام‌بخشی به فعالیت‌ها؛
۲٫ دستیابی به هماهنگی مطلوب و بهره‌گیری بهینه از امکانات، فرصت‌ها و ظرفیت‌های علمی و فرهنگی طرفین؛
۳٫ تحقق اهداف سازمانی مشترک بر اساس اسناد راهبردی اقتضائات وامکانات طرفین؛
ماده۲: محورهای همکاری

  1. برنامه ریزی علمی و تدوین طرح های اجرایی برای رشد و تقویت باورها و گرایش‌های دینی، معنوی و فرهنگی؛
  2. ساماندهی، هماهنگی و جهت دهی امر تبلیغ بر اساس نیازسنجی در راستای اولویتهایی همچون حاشیه شهر و مناطق تلفیقی؛
  3. ارتقاء کمی و کیفی و برنامه ریزی دوره های مهارتی متناسب با نیازهای روز مبلغان؛
  4. طراحی، تهیه و تدوین درسنامه‌ها، طرح‌ها، برنامه‌ها، بسته‌ها، نرم‌افزارها و محصولات علمی، فرهنگی و تبلیغی؛
  5. طراحی و برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره، همایش‌های تخصصی، نشست‌ها، کارگاه‌ها و نمایشگاه‌های علمی و تبلیغی؛
  6. طراحی و تأسیس مراکز پژوهشی، آموزشی، گروه‌ها، دوره‌ها و رشته‌های علمی؛
  7. بهره‌گیری از فرصت‌های بین‌المللی در راستای تقویت نقش فرامنطقه‌ای حوزه علمیه خراسان؛
  8. ‌افزایی سرمایة انسانی از طریق برگزاری کارگاه‌های علمی ومهارتی؛
  9. بهره‌گیری از امکانات سایبری و ظرفیت‌های فضای مجازی در راستای اهداف دو نهاد؛
  10. راهنمایی، مشاوره و حمایت از پایان‌نامه‌ها، طرح‌ها و پروژه‌های علمی، فرهنگی و تبلیغی؛
  11. معرفی و تبادل استادان، پژوهشگران، مبلغین و متخصصان فرهنگی؛
  12. تبادل آثار، دستاوردها و انتقال تجربیات علمی در حوزه‌های علمی، فرهنگی و تبلیغی؛
  13. همکاری در تولید نشریات تخصصی علمی- پژوهشی و علمی- ترویجی؛
  14. تولید و نشر آثار فاخر و عرضه آن بویژه در فضای مجازی؛
  15. رصد شرایط و جریانات دینی، فرهنگی و اجتماعی استان به منظور اتخاذ تدابیر، راه‌حل‌ها و ابزارهای مناسب؛
  16. رصد و نیازسنجی، ارتقاء و تحول در روش‌ها، تکنولوژی‌ها و فناوری‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و تبلیغی؛
  17. توسعة تسهیلات حمایتی در عرصه های اعتباری و رفاهی طلاب، اساتید و دانش پژوهان حوزه علمیه خراسان.

ماده۳: نحوه همکاری
۱٫ تعریف سرفصل‌ها و تبیین برنامه‌های اجرایی جهت عملیاتی‌سازی محورهای تفاهم‌نامه توسط نمایندگان دو طرف در قالب قراردادها و پروژه‌های مستقل به صورت سالیانه انجام می‌شود.
۲٫ پیگیری و نظارت بر حسن اجرای قراردادهای همکاری از طریق نمایندگان دو طرف انجام خواهد شد.
۳٫ برای ارزیابی سالیانه حدود و ثغور همکاری‌های طرفین و جلوگیری از انحرافات احتمالی از برنامه، هر گونه همکاری رسمی معاونت‌ها، بخش‌ها، مراکز و واحدهای سازمانی طرفین می‌بایست با اطلاع نمایندگان دو طرف صورت پذیرد.
ماده۴: مدت اعتبار همکاری
این تفاهم‌نامه از تاریخ امضا برای مدت ۲ سال معتبر خواهد بود. پس از خاتمه مدت اعتبار، در صورت نیاز به اصلاح پاره‌ای از مفاد آن بر اساس شرایط روز طرفین، قابل تمدید می‌باشد.
ماده ۵: تاریخ امضاء
این تفاهم نامه در ۵ ماده تنظیم و طی دو نسخه که هر کدام حکم واحدی داشته در تاریخ ۲۲ / ۱۰ / ۹۵   به امضای رؤسای دو نهاد رسید و از همان تاریخ لازم الاجرا است.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید