آخرین خبرها

الزامات تغییر در سیاست گذاری آموزشی و پژوهشی حوزه

شبکه معالم ـ موارد تغییر در سیاست گذاری آموزشی و پژوهشی حوزه های علمیه با هدف توانمندسازی طلاب برای تولید علوم انسانی اسلامی، در همایشی با عنوان «حوزه و علوم انسانی اسلامی» در مشهد بررسی می شود.

به گزارش شبکه معالم،  همایش «حوزه و علوم انسانی اسلامی» ششم اسفندماه در مشهد برگزار می شود. در این همایش مسأله «موارد تغییر در سیاست گذاری آموزشی و پژوهشی حوزه های علمیه با هدف توانمندسازی طلاب برای تولید علوم انسانی اسلامی» از سوی حجج اسلام رشاد، رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه، پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و واسطی، معاون پژوهش مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام تبیین می شود.

دبیر همایش حوزه و علوم انسانی اسلامی درباره ضرورت تولید علوم انسانی اسلامی، اظهار کرد: مأموریت قطعی حاکمیت و نظام اسلامی، تلاش برای تمدن سازی اسلامی در محیط رقابت جهانی است که جز با تبیین معادلات حرکت انسان حاصل نمی شود بنابراین پیش نیاز تمدن سازی، تولید علوم انسانی اسلامی است.

 وی ادامه داد: مجمع عالی حکمت اسلامی تلاش می کند این جهت گیری تمدنی با دستیابی به معادلات حرکت انسان بر اساس نگرش اسلام در مرکز فعالیت ها قرار گیرد.

عضو هیأت مدیره مجمع حکمت اسلامی مشهد با اشاره به این که برخی قائل هستند هنوز پارادایم(بسته مبانی فکری برای تولید نظریات) علوم انسانی اسلامی شکل نگرفته و فقط پارادایم پوزیتیویستی وجود دارد، در خصوص ارتباط  علوم عقلی با علوم انسانی، خاطرنشان کرد: علوم انسانی، در واقع معادلات حرکت انسان در شبکه هستی هستند.

وی ادامه داد: علوم انسانی اسلامی در پی این است که این معادلات، مبتنی بر گزاره های دینی و لوازم عقلی قطعی آن ها بیان شود بنابراین علوم عقلی برای این است که بتوانیم علوم انسانی صادق و موجه داشته باشیم(صدق معرفت شناسانه که در عمل انسان را به رشد برساند نه صرفا مرور فضای مفاهیم).

حجت الاسلام واسطی در پایان یادآور شد: همایش «حوزه و علوم انسانی اسلامی» با همکاری حوزه علمیه، دفتر تبلیغات خراسان و مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، ششم اسفندماه ساعت 8 صبح در محل تالار اجتماعات دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید