آخرین خبرها

اشاعه نگاه فلسفی علامه مصباح(ره) به خاطر شخصیت علمی، تحقیقی و اخلاقی ایشان بود

به گزارش شبکه معالم، استاد عبدالرسول عبودیت، استاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، در نشست “نگاهی به منزلت آیت الله مصباح در فلسفه اسلامی معاصر از منظر کلی و عمومی” که توسط مرکز تخصصی آخوند خراسانی برگزار شد، به بررسی  شخصیت علمی و تحقیقی و اخلاق مرحوم آیت الله مصباح پرداخت و عنوان داشت : بررسی شخصیت علمی و تحقیقی و اخلاقی علامه مصباح ،نشان می‌دهد که چرا نگاه ایشان به فلسفه، چه در حوزه و چه در دانشگاه اشاعه پیدا کرد و اثرگذار شد.

وی در ادامه به تبیین روش علمی آیت الله مصباح (ره) پرداخت و گفت: روش حضرت آیت الله مصباح(ره) این‌گونه بود که واژه ها را روشن می‌کردند تا مخاطب مدعا را خوب درک کند. جدای از واژه ها ، صورت  مساله را هم بسیار راحت و ساده  تصویر می‌کردند تا مدعی روشن شود. در علوم مختلف تصور و تصدیق به لحاظ سختی متفاوت هستند و در فلسفه این‌گونه است که  تصویر سخت است.

ایشان گاهی مساله را طوری بیان می کردند که قبل از بیان استدلال، با سلسله سوالاتی ذهن خود شنونده متوجه مطلب می‌شد. علامه در روش تحلیلی خود ، مقدمات مسائل را تحلیل می‌نمودند و مقدمات این مقدمات  را که گاهی اصول موضوعات بر آن‌ها مبتنی بود مطرح می‌کردند و سپس به ساخت مساله وحل آن می‌پرداختند.

از دیگر ویژگی‌های مرحوم علامه مصباح که شهرت هم داشت این بود که با شجاعت اشکال می کردند و به راحتی نیز اشکال را می پذیرفتند. این خصیصه به مخاطب اجازه می‌داد به راحتی در مسائل علمی ورود کند و به فیلسوفان انتقاد کند. در مسایل علمی صرفا به رد نمی پرداختند و وقتی مساله‌ای را رد می کردند، جایگزین را هم می فرمودند.

استاد موسسه امام خمینی (ره) در ادامه افزود: علامه مصباح(ره) در تعامل علمی با دیگران روش‌های خاصی داشتند که بعضی از این روش ها مخصوص ایشان بود، مثلا  ایشان دست محققین را در تحقیق و انتخاب موضوع باز می گذاشتند. این بهترین حمایت و تشویق و قدردانی از یک محقق است و مرحوم آیت الله مصباح  حمایت‌های مادی و معنوی خود به پژوهشگران مبذول می‌داشتند. صمیمیت ایشان با شاگردها زبانزد بود و با وجود جایگاه و شهرت علمی اما عمده وقت خود را برای موسسه و در راستای هدف خود میگذاشتند و حقیقتا عمر صرف می کردند.

دیدگاهتان را بنویسید