آخرین خبرها
علی رحمانی
علی رحمانی

استارت‌آپ‌ها به عنوان مکمل برای اشاعه مفاهیم دینی در حوزه‌های علمیه مدنظر قرار گیرند

حجت الاسلام و المسلمین علی رحمانی، مدیر مرکز تخصصی آخوند خراسانی در حاشیه نخستین رویداد نوآوری در علوم و معارف اسلامی، در گفتگو با شبکه معالم با اشاره به ضرورت بررسی جدی هویت استارت آپ ها، آثار و تبعات‌ آن‌ بر فعالیت های فرهنگی اظهار کرد: اینگونه فعالیت ها درکشور ما در زمینه حوزه معارف اسلامی و حوزه های علمیه موضوعی جدید و نو است و به طور طبیعی هر کار جدیدی می تواند مشکلاتی را به دنبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه اگر فعالیت استارت آپ ها به درستی توجیه نشود مخاطب نمی تواند با آن ارتباط برقرار کند و این درحالی است که استارت آپ ها از دو جهت دارای هویت هستند، افزود: استارت آپ ها می توانند هویتی حول محور یک فعالیت مالی و یا فعالیت فکری و فرهنگی باشند و یا جدا از اینکه بتواند تبدیل به یک محصول و آثار مالی شود فقط به عنوان یک فعالیت فکری فرهنگی مد نظر قرار گیرد.

حجت الاسلام رحمانی متذکر شد: بهتر است که استارت آپ ها را در حوزه های علمیه به عنوان یک فعالیت فکری و فرهنگی دنبال کنیم، زیرا ممکن است این فعالیت آثار منفی به دنبال داشته باشد که باید مورد توجه قرار دهیم.

وی افزود: در شرایط فعلی که جامعه دینی و حوزه های علمیه با استارت آپ ها آشنا نیستند، نیاز است تا استارت آپ ها به عنوان یک مکمل در اشاعه مفاهیم دینی مد نظر قرار گیرند از طرفی این فعالیت ها فضای مناسبی را فراهم می سازند تا به تدریج تبدیل به کلوپ های پیشرو در حوزه تبلیغ دین شوند.

اهمیت کارآمدی تیم‌های استارت آپ

مدیر مرکز تخصصی آخوند خراسانی به کارآمدی استارت آپ‌ها اشاره و بیان کرد: در این فعالیت ها اگر مسائل دینی، احکام شرعی و عقیدتی مورد توجه نباشد و نسبت به آنان غفلت صورت گیرد محصولات حاصل از آن روند تأثیرگذاری باز می‌مانند.

وی با تأکید بر اینکه نخستین گام حائز اهمیت در فعالت‌های استارت‌آپی این است که براساس نیازها باشد، گفت: این کار فرآیند مثبتی است مشروط به اینکه به صورت دقیق و براساس نیازهای جامعه ادامه پیدا کند در این صورت می تواند به یک محصول تجاری تبدیل شود،

حجت الاسلام والمسلمین رحمانی با اشاره به اینکه اصل استارت آپ ها تازه و جدید است و این بدیع و جدید بودن آن جذابیت دارد، تصریح کرد: افرادی که در این حوزه ورود پیدا می کنند پیش از آنکه دغدغه مالی داشته باشند، خلاق و ایده پرداز هستند.

مدیر مرکز تخصصی آخوند خراسانی ابراز کرد: به نظر می رسد آشنایی جوانان با این فرآیندها می‌تواند آنها را به سمت تیم‌سازی سوق دهد، برای افراد خلاق تجربه هایی جدیدی ایجاد کند.

وی با تأکید بر اینکه نقش حوزه های علمیه در ترویج استارت آپ ها حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: اگر مفاهیم دینی تبدیل به محصول تجاری شود، ناخودآگاه اثر خود را دارد، در این صورت مشتری را تحت تأثیر آمیزه های دینی قرار می دهد و به صورت غیر مستقیم آموزه های دینی را منتقل می کند.

حجت الاسلام والمسلمین رحمانی تصریح کرد: عینی سازی محتوا، تأثیر بر خودآگاه والقاء مفاهیم به صورت غیر مستقیم از نکات بسیار مهمی است که در گسترش مفاهیم اهل بیت(ع) موثر است،

وی افزود: با توجه به اینکه برخی از نحوه و هویت کار استارت آپ ها مطلع نیستند، در درجه اول باید به آنها را آگاهی بخشید از این رو استارت آپ ها نیازمند سیاستگزاری دقیقی هستند در غیر این صورت ممکن است تبدیل به مانع شود .

وی با اشاره به این مطلب که تولیدات استارت آپ ها می تواند مورد استفاده علمای اسلامی و کسانی که نفوذ اجتماعی و دینی دارند، قرار گیرد و با بیان اینکه اگر استارت آپ‌های مذهبی قبل از تبدیل به یک فعالیت محض به گونه‌ای متفاوت تبلیغی مبدل شوند رشد بیشتری خواهند داشت، ادامه داد: اگر استارت آپ ها در حوزه دین بتوانند موفق عمل کنند و تبدیل به یک محصول تجاری شوند بُعد مالی آن نیز تأمین خواهد شد.

گفتنی است، نخستین رویداد نوآوری در علوم و معارف اسلامی از سوی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و شتابدهنده علوم و معارف اسلامی، افق با مشارکت شتاب دهنده فرهنگی، مذهبی و قرآنی شفق، پژوهشکده نوین شهر معنوی ثامن، شتابدهنده کسب و کار فردوسی برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید