آخرین خبرها

آموزش‌ تفسیر قرآن در حوزه و دانشگاه سطحی است

به گزارش شبکه معالم، مصطفی احمدزاده، عضو هیئت علمی پژوهشکده اسلام تمدنی در نشستی که از سوی گروه آموزشیی علوم قرآن و حدیث مرکز تخصصی آخونمد خراسانی با حضور جمعی از دانشجویان دانشکده علوم قرآنی و تفسیر بندرعباس در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، با بیان اینکه یک دانشجوی علوم قرآنی باید بداند به چه علومی نیاز دارد که با توجه به آن علوم، قرآن را تفسیر کند، اظهار داشت: در فضای حوزوی، دانشگاهی و بعضا مراکز تخصصی این رشته آن چنان که باید و شاید جایگاه خودش را پیدا نکرده است، لذا از فضای شخصی حوزه و دانشگاه وارد این مبحث نشوید زیرا هیچ یک از آنها نمی تواند شما را به عمق این دانش وارد کند، آموزش‌ها سطحی است بنابراین نباید به دانش های حوزوی و دانشگاهی اکتفا کرد.

وی تصریح کرد: رشته تفسیر قرآن عمیق و دقیق است بنابراین توصیه می‌شود یا فرد وارد نشود و اگر شد تمام عمرش را صرف این رشته کند به طوری که از بسیاری برخی برنامه های شخصی خود بگذرد.

عضو هیئت علمی پژوهشکده اسلام تمدنی افزود: تفسیر نیازمند دانش و علوم طبیعی، انسانی و اسلامی است، زیرا مطالعات میان رشته ای توسعه پیدا کرده است به نوعی که تمام دانش ها و علوم بشری برای فهم قرآن کریم مورد نیاز است.

دکتر احمدزاده با بیان اینکه دستاوردهای برخی دانشگاه ها درصد اندکی برای فهم قرآن لازم را تشکیل می دهند، خاطرنشان کرد: علوم طبیعی، علوم انسانی و علوم اسلامی دانش های مورد نیاز برای تفسیر است، دانشی نیست که مرتبط با تفسیر قرآن کریم نباشد، به نوعی تمامی علوم و دانش های بشری برای فهم قرآن کریم مورد نیاز است منتها از دستاوردهای دانشگاهی بخشی به طور مستقیم، یک سری غیرمستقیم، برخی درصدهای پایینی و از برخی دستاوردها درصد قابل توجهی مرتبط است.

وی مطرح کرد: اگر علوم را یک هرم فرض کنیم وزن علوم اسلامی برای فهم تفسیر قرآن کریم زیاد است که قسمت پایینی هرم قرار می گیرد، بخش میانی را علوم انسانی و قسمت فوقانی آن را علوم طبیعی تشکیل می دهند.

وی با اشاره به کاربرد علوم ریاضی در این زمینه عنوان کرد: آمار یکی از مباحث کمی است؛ با شمارش تعداد واژه‌ها دستاوردی در این زمینه حاصل می شود مثال تعداد آیات مکی، مدنی، تعداد برخی کلمات و مشتقات آن در متن سوره های قرآن، اعجاز عددی که تحقیقات متعددی با اثبات آن انجام شده است، از جمله آن است.

عضو هیئت علمی پژوهشکده اسلام تمدنی ادامه داد: شاید مباحث چندانی از شیمی در قرآن نباشد اما مباحث فیزیکی و زیست شناسی بسیاری درباره انواع و اقسام حیوانات، زمین شناسی، مباحث نجومی؛ طلوع و غروب خورشید و ماه وجود دارد بنابراین یک مفسر قرآن کریم باید اطلاعات خود را در این علم به روز کند اگر چه دستاوردهایی از گذشته توسط مفسران متقدم صورت گرفته است اما مفسران معاصر نیز به اقتضای زمان باید دستاورد‌های جدیدی کسب کنند.

احمدزاده خاطرنشان کرد: فردی که وارد این رشته می شود ابتدا باید برای خود یک حوزه تخصصی تعریف کند و با مطالعه کتب مقدماتی و مراجعه به متخصصان حوزه در این زمینه تلاش کند و بدانید که پرداختن به چند حوزه به طور همزمان، کار را تضعیف می‌کند و خروجی مفیدی نخواهد داشت.

یادآور می‌شود، جمعی از دانشجویان دانشکده علوم قرآنی بندرعباس ضمن ضمن آشنایی با فعالیتهای اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی از کتابخانه این دفتر بازدید کردند.

 

دیدگاهتان را بنویسید