آخرین خبرها

آسیب‌های استفاده از شبکه های اجتماعی در حوزه خانواده

به گزارش خبرنگار شبکه معالم، محمدجواد استادی، سرپرست گروه ادب و هنر مرکز آموزشی شیخ بهایی در نشست تخصصی «خانواده، هویت و سواد رسانه ای» که در مرکز آموزشی طوبی برگزار شد، گفت: خانواده عبارت است از یک واحد اجتماعی مبتنی بر روابط سببی و نسبی که اعضای آن در مکان، واحدی زیست کرده و مسؤول مراقبت و رشد فرزندان خود در جامعه است.

وی در ادامه عناصر سه گانه هویت را «شخص»، «فرهنگ» و «جامعه» دانست و در توضیح مبحث سواد رسانه ای بیان کرد: سواد رسانه ای به رویه های درک رسانه های جمعی و کاربرد آن می پردازد و همچنین کمک می کند تا درکی آگاهانه و انتقادی درباره ماهیت رسانه های جمعی، فنون استفاده از آن و توسعه این فنون داشته باشند.

وی هدف از آموزش سواد رسانه ای را افزایش درک افراد از چگونگی کار رسانه، تولید معنا، ساماندهی و ساخت واقعیت از سوی رسانه برشمرد.

 

تازه ترین آمار استفاده کنندگان از شبکه های مجازی و اینترنت در سراسر جهان

این پژوهشگر فرهنگی اجتماعی در بخش دیگری از این نشست به تشریح جدید آمارها از استفاده کنندگان شبکه های مجازی در جهان پرداخت و گفت: آمارها نشان می دهد که در هر دقیقه هزار و ۳۰۰ کاربر جدید تلفن همراه، ۶ میلیون بازدید از فیس بوک(در کنار ۲۷۷ هزار ورود به فیس بوک)، ۳۲۰ حساب جدید توئیتر و ۱٫۳ میلیون بازدید از یوتیوب انجام می شود. این آمار نشان می دهد که در همین یک دقیقه بیش از ۲ میلیون جستجو در گوگل، ۲۰ میلیون بازدید عکس در فلیکر  و ۲۰۴ میلیون نامه الکترونیکی در حال ارسال می باشد. از طرف دیگر آمارها حاکی از آن است که تعداد دستگاه های متصل به اینترنت معادل جمعیت هفت میلیاردی جهان است که پیش بینی می شود این رقم به دو برابر افزایش یابد

آخرین آمار از نفوذ بی سابقه شبکه های اجتماعی در کشور

وی نیز بیان داشت: بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران در سال ۹۴، ۷۲ درصد از جوانان ۱۸ تا ۲۰ سال، ۷۵ درصد از افراد دارای تحصیلات دانشگاهی و در مجموع ۵۳ درصد از مردم ایران حداقل عضو یکی از شبکه های اجتماعی تلفن همراه هستند.

 

آسیب‌های استفاده از شبکه های اجتماعی در حوزه خانواده

سرپرست گروه ادب و هنر مرکز آموزشی شیخ بهایی سپس گفت: تضعيف ارتباطات خانوادگی، کاهش ارتباطات چهره به چهره خانوادگی، تغییر سبک و محتواي ارتباطات خانوادگی، حضور رده های سنی ناهمگون در یک گروه، تجربیات زود هنگام بزرگسالی برای نوجوانان و جوانان، دسترسی به اطلاعات نامناسب، ترويج ارتباطات نابهنجار اجتماعي و از بین رفتن نقش‌های سنتی از آسیب های استفاده از شبکه های اجتماعی در حوزه خانواده است.

 

سطوح ارتباط

استاد محمد حسین شعاعی پژوهشگر حوزه ارتباطات ، عنوان سخنران دوم نشست نیز سطوح ارتباط را  به چهار بخش درون فردی، میان فردی، سازمانی و حمعی تقسیم کردند.

و بعد از دسته بندی مخاطبین به مخاطب منفعل، فعال و هوشمند، یادآور شدند که بهترین مخاطب برای فضای رسانه مخاطب هوشمند است ، کسی که علاوه بر انتخاب پیام، خودش پیام فرست و اثر گذار میشود.

وی در ادامه سواد رسانه ای را بعنوان راهی که میتواند ما را برای شناخت خوب، مبتنی بر نیازها و علایق تجهیز کند، معرفی کرد.

 

بازنمایی یعنی رویت پذیرسازی جهت مند

این پژوهشگر عرصه ارتباطات، در پایان این نشست به تبیین اصطلاح بازنمایی پرداخت و چنین گفت: رسانه آینه نیست که وقایع را نشان دهد و بازنمایی بمعنی : رویت پذیرسازی جهت مند است که در بحث بازنمایی خانواده در رسانه، بحث مفهوم خانواده،تشکیل خانواده، سیاستهای خانواده و روابط درون و میان خانواده را میتوان مطرح کرد.

ثلث آخر نشست ، اساتید به پاسخگویی به پرسشهای حضار پرداختند.

 

دیدگاهتان را بنویسید