آخرین خبرها

گزارشی از فعالیت های گروه های آموزشی مرکز تخصصی آخوند خراسانی در راستای توسعه علوم اسلامی

به گزارش شبکه معالم، جلسه مشترک میز تخصصی توسعه علوم و توانمند سازی علوم اسلامی با رییس و مدیران گروه های آموزشی مرکز تخصصی آخوند خراسانی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.

مهمترین ملاک در ارزیابی فعالیتهای مصوب میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی، محتوای فعالیتها است
حجت الاسلام و المسلمین  الهی خراسانی، رییس میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی در این نشست گفت: مراکز مجری باید فعالیتهایی را  که در میز تصویب می شوند مطابق با کلان برنامه های میز اجرا نمایند و این که فقط عنوان یک فعالیت مطابق با کلان برنامه های میز باشد ولی محتوای آن در راستای کلان برنامه های میز نباشد از سوی میز پذیرفتنی نیست. وی از مجریان رشته های آموزشی خواست برای آن که فعالیتهای آموزشی مطابق با کلان برنامه های میز باشد از اساتید بخواهند که محتوای دروس خود را مطابق با کلان برنامه های میز ارائه نمایند. هم چنین تولیدات پژوهشی اعم از مقالات و پایان نامه ها و رساله ها نیز در جهت کلان برنامه های میز باشد. وی تصریح کرد اگر قرار باشد محتوای آموزشی مطابق با کلان برنامه های میز نباشد ضرورتی ندارد که میز از آن رشته آموزشی حمایت کند و فقط از تولیدات پژوهشی که در جهت کلان برنامه های میز باشد حمایت خواهد نمود.

گزارش اجمالی از کارگاه های حدیث شناسی مقارن مرکز تخصصی آخوند خراسانی
پروژه کارگاه های حدیث شناسی مقارن از جمله فعالیت های مصوب میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی است که اجرای آن را مرکز تخصصی آخوند خراسانی در مشهد بر عهده گرفت است. دکتر سید مهدی علمی حسینی، مدیرگروه علوم قرآن و معارف حدیث مرکز تخصصی آخوند خراسانی، در جلسه مشترک این مرکز با میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی در مورد اقدامات انجام شده در خصوص این پروژه گفت: تاکنون ۵ کارگاه با حضور اساتید متخصص در این موضوع برگزار شده است. نخستین کارگاه با عنوان تاملات متن پژوهانه فریقین؛ روشها و رویکردها با حضور استاد حجت الاسلام و المسلمین عبدالهادی مسعودی قائم مقام ریاست دانشگاه قران و حدیث برگزار گردید. دومین کارگاه با عنوان تاملات متن پژوهانه فریقین؛ روشها و رویکردها با حضور حجت الاسلام و المسلمین کاظم رحمان ستایش مدیر گروه رجال دارالحدیث برگزار شد. در سومین کارگاه  آقای محمد باقر ملکیان، پژوهشگر، مولف و مدرس علم رجال به تبیین «سند پژوهی مقارن و فواید رجالی آن» پرداخت. علمی حسینی آقایان سید علیرضا حسینی شیرازی مدیر گروه رجال مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و طباطبایی را از دیگر اساتید کارگاهها برشمرد. دکتر علمی افزود متن جلسات کارگاه ها پیاده سازی شده و در مرحله آماده سازی است.

گسترش رویکرد تطبیقی، بین رشته ای و مقارن در رشته های آموزشی مرکز تخصصی آخوند خراسانی
برگزاری دوره آموزشی سطح ۴ فلسفه اسلامی و دوره آموزشی سطح ۴ حدیث شناسی مقارن از فعالیتهای مصوب میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی است که اجرای آن به مرکز آخوند خراسانی مشهد سپرده شده است.
در جلسه مشترک میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی با مرکز آخوند خراسانی، جت الاسلام و المسلمین دکتر سید علی طالقانی مدیرگروه فلسفه و کلام اسلامی مرکز آخوند خراسانی، از طراحی اولیه سطح ۴ فلسفه اسلامی خبر داد و گفت که سرفصلهای این رشته در حال تدوین هستند.
در این جلسه هم چنین دکتر سید مهدی علمی حسینی، مدیرگروه علوم قرآن و معارف حدیث،  اعلام کرد که حدود %۸۰ طراحی سطح ۴ رشته حدیث شناسی مقارن انجام شده است و به زودی در جلسه گروه مطرح و در صورت تصویب، بقیه مراحل اجرایی شدن این رشته انجام خواهد شد.

اقدامات گروه آموزشی فقه و مبانی اجتهاد در راستای توسعه علوم اسلامی
در ادامه دکتر بلال شاکری، مدیر گروه آموزشی فقه و مبانی اجتهاد مرکز تخصصی آخوند خراسانی ره به ارائه گزارش از فعالیت های این گروه علمی پرداخت و با اشاره به چهار برنامه از برنامه‌های مصوب میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی که بر عهده این گروه است، گفت: این برنامه ها شامل «برگزاری دوره عمومی سطح سه و چهار فقه مقارن»،‌ «برگزاری دوره عمومی سطح سه فقه مقارن»،‌ «برگزاری نشست‌های علمی تخصصی فلسفه علوم اسلامی» و «برگزاری حلقه تربیت محقق و کارشناس مطالعات روش‌شناسی و معرفت‌شناسی فقه» است. دوره سطح چهار فقه مقارن از ابتدای سال تحصیلی ۹۶-۹۷ شروع شده است و در حال حاضر دانش‌پژوهان در حال تحصیل در این مقطع، نیمسال سوم تحصیلی خود را می‌گذرانند. در این دوره دانش‌پژوهان مشغول به تحصیل هستند.

وی افزود: دوره‌های سطح سه فقه مقارن از ابتدای سال ۹۰ به صورت رسمی با مدرک حوزوی آغاز به کار کرده است و هر ساله مطابق با برنامه آموزشی مصوب در حال اجراست. در حال حاضر سه ورودی فعال در این رشته وجود دارند که دو ورودی ۹۲ و ۹۴ در مراحل تدوین پایان‌نامه هستند و ورودی ۹۶ نیز در حال گذراندن آخرین سال آموزشی خود قبل از شروع به مراحل پایان‌نامه نویسی هستند.

وی همچنین بیان داشت: امسال به عنوان آخرین سالی است که مرکز بر روی عنوان فلسفه علم اصول اقدام به برگزاری این نشست‌ها کرده و از سال آینده فلسفه سایر علوم اسلامی نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

شاکری گفت: کارگاهی دو روزه با عنوان تفاوت‌های معرفتی فقهای شیعه و اهل تسنن با حضور اساتیدی برگزار شود تا در مراحل بعدی اقدام به تشکیل حلقه علمی در این زمینه از میان علاقه‌مندان شود. 

دیدگاهتان را بنویسید