آخرین خبرها

کارنامه تلاش اداره کل آموزش

کارنامه تلاش

  • ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۵: دوره تأسیس و پویایی
  • ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۳: دوره رشد و گسترش
  • ۱۳۸۴ به بعد: دوره انسجام و تحول(جنبش علمی حوزه)

۱۳۶۸ تا ۱۳۷۵: دوره تأسیس و پویایی
رویکردها و سیاست‌ها
– گسترش نگاه حوزویان به علوم انسانی
– جبران کاستی آموزشی حوزه در مهارت‌های زبانی پایه
– توجه به آموزش‌های کوتاه‌مدت ضروری حوزه
– به روز رسانی اطلاعات علمی و اجتماعی حوزویان و طرح موضوعات کاربردیساختار تشکیلاتی
– مسئول واحد آموزش
– دفتر آموزش
– بخش ارتباط با مدارس
– بخش زبان انگلیسی
– بخش زبان عربی
– دیدارهای علمیبرنامه‌های آموزشی
– آموزش زبان انگلیسی (دوره)
– آموزش مکالمه عربی (دوره)
– آموزش فلسفه (دوره)
– اقتصاد (تکدرس)
– نویسندگی (تکدرس)
– رجال (تکدرس)
– علوم قرآنی (تکدرس)
– روش تحقیق (تکدرس)

۱۳۷۶ تا ۱۳۸۳: دوره رشد و گسترش

رویکردها و سیاست‌ها
– تقويت عنصر برنامه‌ريزي و کارشناسی با تصمیم سازی مشارکتی‎
– گسترش برنامه‌ها و روشهای آموزشی در قالب‌های: مشاوره، نشریات آموزشی ـ ترویجی، نشست‌های علمی و آموزشی
– تنوع‌بخشی و توسعه آموزش‌های بلندمدت و نیمه‌تخصصی
– توجه به نیازهای آموزشی متنوع و ترکیبی حوزه
– بهينه سازي فرايند تبليغات و اطلاع رساني‎‎
– طراحی و مناسب‌سازی تدریجی ساختار تشکیلاتی آموزشی همگن و نیمه متمرکز جهت برنامه‌ریزی و اجرای آموزشی
– طراحی نظام جامع آموزشی مشتمل بر مبانی، اهداف و سیاست‌ها، مقاطع و رشته‌های آموزشی
– طراحی و تدوین آئین‌نامه آموزشی و شناسه‌های مختلف مرتبط
– آغاز ارزيابي كارشناسانه و مؤثر اساتيدساختار تشکیلاتی
– معاون آموزشی
– دفتر معاونت
– انجمن فلسفه و دین‌پژوهی
– انجمن عربی معاصر (منتدی اللغة العربیة)
– انجمن زبان انگلیسی
– انجمن ادب و هنر حوزه
– مجمع فقه و مبانی اجتهاد
– گروه علوم قرآن و حدیث
– گروه اقتصاد و علوم اجتماعی
– گروه آموزش‌های عمومی
– اداره آموزش
– آموزش غیرمتمرکز (ارتباط با مدارس)
– واحد طرح و برنامه
– ستاد دیدارهای علمی
– سمعی بصری
– واحد خواهران
– مرکز مشاوره حوزهبرنامه‌های آموزشی
– تکدرس‌های عمومی در مدارس علمیه
– تکدرس های تخصصی در محیط دفتر
– دوره مقدماتی عربی معاصر
– دوره عمومی عربی معاصر
– دوره پیشرفته عربی معاصر
– دوره تخصصی عربی معاصر / گرایش ترجمه و درک متون
– دوره مقدماتی زبان انگلیسی
– دوره عمومی زبان انگلیسی
– دوره پیشرفته زبان انگلیسی
– دوره عمومی جامع فرهنگ و علوم اسلامی
– دوره عمومی مبانی فقه اسلامی
– دوره عمومی سینما
– دوره عمومی داستان‌نویسی
– دوره عمومی خوشنویسی
– دوره نیمه تخصصی فلسفه
– دوره نیمه تخصصی کلام و دین‌پژوهی
– دوره نیمه تخصصی تاریخ اسلام
– دوره نیمه تخصصی علوم و معارف قرآن
– دوره نیمه تخصصی علوم و معارف حدیث

۱۳۸۴ به بعد: دوره انسجام و تحول(جنبش علمی حوزه)
رویکردها و سیاست‌ها
– برنامه‌ریزی استراتژیک دربردارنده پنج عرصه راهبردی با نام جبنش علمی حوزه
– تثبیت و رسمیت‌ ساختار تشکیلاتی و گروههای آموزشی مبتنی برطبقه‌بندی علوم اسلامی و انسانی
– توسعه ظرفیت انسانی حوزه علمیه در قلمرو تحقیقات ژرف‌نگر و تبلیغات نوآمد اسلامی
– تقویت رویکردهای نظام‌مند، مقایسه‌ای، بین‌رشته‌ای و معطوف به نیازها، در آموزش‌های حوزوی
– تربیت نیروهای ورزیده و نوپرداز برای رسالت‌های علمی‌ـ‌ پژوهشی و فرهنگی‌ـ تبلیغی، از میان دانش‌پژوهان رشته‌های تخصصی حوزه
– توسعه تجربه‌های پژوهشی و تبلیغی طلاب جوان حوزه و هدایت آنها به سوی افق‌های نوین علمی و نیازهای اجتماعی
– ايجاد شبکه همگرایی و همكاري ميان استعدادهای جوان پژوهشی و تبلیغی حوزه.
– ایجاد فرصت عینی برای ارائه توانمندی‌های اعضای حلقه‌های علمی و تبلیغی و دانش‌پژوهان دوره‌های آموزشی
– ارتقاء جریان آموزشی دفتر تبلیغات به آستانه تولید علمی و فرهنگی
– هدایت تولیدات علمی و فرهنگی استعدادهای جوان حوزه به سوی افق‌های نوین و مورد نیاز در مطالعات اسلامی
– توسعه گفتمان تحول و نوآوری در فضای حوزه علمیه به ویژه طلاب و فضلای جوان
– جهت‌دهی فعالیت‌های علمی و آموزشی حوزه به سوی ساحت‌های کاربردی و نوآمد
– توسعه گفتمان تحول در حوزه و تبیین مبانی و اقتضائات آن در عرصه‌های آموزشی
– فراگیرسازی فرهنگ آزاداندیشی و نظریه‌پردازی میان اساتید و طلاب حوزه
– گشایش افق‌های نوین در فراگیری دانش‌ها و مهارت‌های تحقیق و تبلیغ دینی
– نوسازی روشها، تجهیزات، مواد و فناوری‌های یادگیری
– تأمین اطلاعات و شبکه‌های مدیریت و پردازش لازم در مسیر برنامه‌ریزی و اجرای موفق و برتر آموزش‌ها
– اتوماسیون و کاهش هزینه وقت، منابع انسانی و مادی، در فرآیند مدیریت آموزشی
– تکیه بر هویت حوزوی فعالیت‌های آموزشی به جای تأکید بر هویت سازمانی و بخشی
– زمینه سازی واستقرارنظام تصمیم گیری گروهی،مشارکتی وکارآمدازطریق راه اندازی کمیته های پنج گانه اتاق فکر
– افزایش تعددوتنوع دوره‌های آموزشی برای پاسخگویی به نیازهای آموزشی حوزه
– اتخاذ تدابیر ویژه برای تبلیغات و اطلاع‌رسانی وسیع، متنوع و مؤثر و متناسب با حساسیت‌های حوزه
– استانداردسازی و ایجاد انسجام در برنامه‌های آموزشی در زمینه های: اصول و اهداف بیانیه مأموریت، محتوا و مقاطع و مقررات آموزشی، شرایط پذیرش و رویه‌های اجرایی و اطلاع‌رسانی
– کارآمدسازی دوره‌های آموزشی بر اساس نیازها و واقعیات و الزامات بیانیه مأموریت (تربیت محقق و مبلغ)
– ارتقای جدی کیفیت مراحل مختلف طراحی و برگزاری دوره‌های آموزشی
– افزایش قابل توجه اعتماد و جاذبه در دوره‌های آموزشی برای مخاطبان
– زمینه‌سازی برای کسب جایگاه شایسته در نظام آموزشی حوزه و مراتب علمی کشور
– اصلاح مسیر آموزشی بر اساس اهداف و مقررات ازطریق:
تغییر رویکرد موضوعیت و درون نگری دوره‌های آموزشی به اهداف بیرون از دوره‌های آموزشی
تمرکز دوره‌های آموزشی بر دو هدف: تأمین آموزش‌های مورد نیاز برای تولید اندیشه دینی و آموزش‌های معطوف به تبلیغ دینی
انحصار برنامه‌های آموزشی به طلاب بالاتر از سطح یک حوزه، برای تحقق اهداف دوره‌های آموزشی (آموزش معطوف به تبلیغ یا تولید اندیشه دینی)
برگزاری تمام آموزش‌ها، حتی آموزش‌های زبان انگلیسی به صورت کاملاً رایگان
– ارتقای جدی سطح تحصیلی و علمی پذیرفته‌شدگان دوره‌هابرنامه‌ها و فعالیت هاالف) دوره های آموزشی
– دوره عالی علوم و معارف قرآن
– دوره عالی علوم و معارف حدیث
– دوره عالی فلسفه اسلامی
– دوره عالی کلام اسلامی
– دوره عالی فقه مقارن
– دوره عالی تاریخ اسلام
– دوره عالی تبلیغ و ارتباطات اسلامی، گرایش‌ خطابه و مناظره
– دوره عالی فرهنگ و تربیت اسلامی، گرایش تربیت مربی
– دوره عالی تبلیغ و ارتباطات اسلامی، گرایش‌ فرهنگ و رسانه
– دوره عالی مديريت وبرنامه ريزي فرهنگي
– دوره عالی زبان و ارتباطات اسلامی، گرايش عربي معاصر
– دوره عالی زبان و ارتباطات اسلامی، گرايش انگليسي
– دوره عمومی زبان انگلیسی
– دوره رسانه‌های تصویری
– دوره ادبیات داستانی
– دوره‌های پودمانی علوم و ارتباطاتب) کارگاه های آموزشی
– حلقه علمی قرآن
– حلقه علمی حدیث
– حلقه علمی حکمت، شاخه برادران/شاخه خواهران
– حلقه علمی کلام
– حلقه علمی افق
– حلقه علمی بلاغ، شاخه برادران/ شاخه خواهران
– حلقه علمی تاریخ
– حلقه علمی فرهنگ و جامعه
– حلقه تبلیغی شعر، شاخه برادران/ شاخه خواهران
– حلقه تبلیغی رسانه‌های تصویری
– حلقه تبلیغی وبلاگ‌نویسی
– حلقه تبلیغی منتدی الدعوة الإسلامیة، شاخه برادران/ شاخه خواهران
– حلقه تبلیغی Islamic Panelج) سایر برنامه ها
– فصلنامه علمی فرهنگی جستار (شماره‌های ۱۱ تا ۲۴)
– برگزاری آموزش‌های کاربردی پودمانی در مدارس علمیه
– اطلاع‌رسانی و ارسال منظم بسته‌های علمی و فرهنگی به مدارس علمیه
– ارائه گزارش و بسته‌های علمی‌فرهنگی چندرسانه‌ای به مسئولان و اساتید مدارس علمیه درهمایش‌های معاونت
– شبکه اطلاع‌رسانی اجـتـهـاد
– سامانه جامع اتوماسیون امور آموزشی
– کارگاه آموزشی چندرسانه‌ای
– کارگاه‌های زبان‌آموزی
– بانک رسانه ای دیجیتال

د) برنامه های همایشی

۱) سلسله همایش‌های ساحت‌های نوین اندیشه و فرهنگ
– منبرهای قدسی و جهان چند رسانه‌ای
– اندیشه‌های نو در فلسفه اسلامی
– اندیشه‌های نو در کلام اسلامی
– التیارات الفکریة المعاصرة فی الغرب الإسلامی
– عرصه‌ها و روشهای حدیث‌پژوهی

۲) سلسله همایش‌های حوزه و تحول
– افتتاحیه جنبش علمی حوزه ۸۷
– تحول در آموزشهای علوم اسلامی و انسانی
– بلاغ مبین، نشست مشترک حلقه‌های تبلیغی حوزه
– تخصص‌گرایی در آموزشهای حوزه

۳) سلسله همایش‌های با دانشوران و فرزانگان
– علامه عسکری مرزبان تشیع و منادی وحدت
– آثار و اندیشه‌های قرآنی آیت ‌الله محمد هادی معرفت
– امام خمینی در عینیت حکمت و عرفان اسلامی

دیدگاهتان را بنویسید