آخرین خبرها

پایان نامه «نقد روايات منافي با شأن پيامبر در صحاح اهل سنّت» دفاع شد + گزارش تصویری

به گزارش شبکه معالم، جلسه دفاع پایان نامه «نقد روايات منافي با شأن پيامبر در صحاح اهل سنّت» روز گذشته از سوی مرکز تخصصی آخوند خراسانی برگزار شد.

حجت الاسلام سید روح الله موسوی شاکر، دانش آموخته مرکز تخصصی آخوند خراسانی در دفاع از پایان نامه خود گفت: درکتاب هاي حديثي صحاح سته اهل سنّت به ويژه صحيح بخاري و صحيح مسلم که در بين کتاب هاي حديثي از اهميت زيادي برخوردار است رواياتي منافي اي آورده شده و مشاهده مي شود که با سيره و رفتار پيامبر فاصله بسيار زيادي دارد و پيامبررا در حدّ يک انسان معمولي، بلکه پايين‌تر ازآن به تصويرکشيده‌اند، به قصد بالا بردن مقام خلفاء و با انگيزه بالا بردن مکتب خلفاء در برابر مکتب وحي و نبوّت.

وی تأکید کرد: امروز لازم است احاديث منافي شأن پیامبر نقد شود. بهترين روش بهره بردن و نقد کردن احاديث منافي، در کنار روش ها و اسلوب های ديگر کتاب های خودشان است که با توجه توان  علمي به آن پرداخته شده است.

وی در ادامه با مطرح کردن سوالات «چرا درکتاب هاي اهل سنّت احاديث منافي آمده است؟» و «آيا مقام و منزلت پيامبر مثل صحابه و تابعان است و يا غيرآن است؟» مراحل انجام شده براي پاسخگويي به سؤالات عبارتند:

۱٫ جمع آوري نمونه اي احاديث منافي با پيامبر

۲٫  تبيين جايگاه پيامبر و مبرّا بودن از اتهامات

۳٫ نقد و بررسي نمونه هاي اساسي از منظر دلالي 

۴٫ آوردن احاديث متناقض ازکتاب هاي حديثي خودشان درصورت بودن آن

۵٫ آوردن نکاتي پيرامون احاديث منافي براي تبيين نمونه

۶٫ استفاده از مباني قرآن در ردّ حديث هاي منافي

۷٫ نقد حديث به شيوه دلالي و مضموني پرداخته شده است.

و مواردي از اين قبيل که نياز و ضرورت ايجاب مي کرده براي روشن شدن حديث منافي آورده شده است .

حجت الاسلام موسوی سپس نتیجه گرفت: هنگامی احاديث منافي با پيامبر مورد نقد وبررسي قرار گرفت و سره از ناسره به طور کامل تبيين شد در تمامي کتاب هاي اهل سنت، و تصوير روشني از پيامبر ارائه شد، آن موقع هست که تمامی کينه توزي ها و دشمني ها نسبت به اهل بيت عليه السلام کمرنگ مي شود و به تدريج از بين مي رود، آن وقت است که وحدت در تمامي اقشار جامعه وکشورهاي عالم به وجود مي آيد.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید