آخرین خبرها

هیچ کالایی نیست که ما مصرف کنیم و کالای فرهنگی نباشد

به گزارش شبکه معالم، دکتر معینی پور، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم در نشست تخصصی مصرف فرهنگی در چالش الگوهای غربی که توسط مرکز آموزشی شیخ بهایی برگزار شد، گفت: سبک زندگی دارای دو  رهیافت مصرف و مسائل اجتماعی است.

وی افزود: مصرف شکل دهنده سبک های زندگی مختلف و عادت مصرفی است و از طرفی دیگر نماد سبک های زندگی موجود است.

وی مصرف را از مهترین مقولات مورد مطالعه در بحث سبک زندگی دانست و با طرح این پرسش که مقصود از مصرف چیست، پاسخ داد: مصرف مادی نیست؛ مصرف، مصرفی فکری، فرهنگی، بینشی، انگیزشی و… است که در نهایت به رفتارها در حوزه های مختلف مرتبط می شود.

معینی پور خاطرنشان کرد: ـ در همه زمان ها ـ مجموعه هایی در حوزه فرهنگی به مصرف سمت و سو می دهند و این مجموعه ها همان صنایع فرهنگی هستند.

وی با بیان این که نظام مصرف ما متشکل از بنگاه هایی است که مخاطب آن شئون مختلف مردم هستند، هدف از پدید آمدن صنایع فرهنگی را «بینش سازی»، «هماهنگ سازی در فرآیند جهانی شدن» و «شکل دهی بازار مصرفی» برشمرد.

وی از «رسانه های جدید»، «هنرهای تجسمی»، و «مقوله های مذهبی و مناسکی» به عنوان کالای فرهنگی یادکرد و اظهار داشت: هیچ کالایی نیست که ما مصرف کنیم و کالای فرهنگی نباشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) سپس گفت: چالش های مصرف فرهنگی در مواجهه با رقبا عبارتند از «برنامه ریزی پیشینی و سیاست گذاری نسل ساز و تولید حکمت نظری در مقوله کالای فرهنگی»، «رویکرد ایجابی و تولید محتوا» و «نگاه بازدارنده، سلبی وخود کنترلی».

وی در خصوص «برنامه ریزی پیشینی و سیاست گذاری نسل ساز و تولید حکمت نظری در مقوله کالای فرهنگی» بیان داشت: یکی از مباحث مهم در این امر «ذائقه سازی» است؛ برای ذائقه سازی طبیعت و غرایض انسان جدی باید گرفته شود. اگر غرایض انسان به یک حوزه کالای فرهنگی خاص علاقه دارد برای این نوع کالای خاص بایستی برنامه ریزی کرد.

وی اضافه کرد: بسیاری از کالاهای فرهنگی و صنعت فرهنگی براساس شهوت طراحی شده است، اعم سینما، خوراک، پوشاک و … .

وی در خصوص مقوله «رویکرد ایجابی و تولید محتوا» توجه به ایده های انتزاعی و تبدیل به پدیده های مصرفی و احیا و شناخت قالب آیین ها و نماد ها را ضروری دانست و در پایان نتیجه گرفت: امروزه ما در مواجهه با صنعت کلان فرهنگی قرار داریم که دارد کالای فرهنگی خود را در راستای تولید ذائقه ها و تولید کنش ها به ما عرضه می کند.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید