آخرین خبرها

نقد داستان اندوه اثر آنتوان چخوف در حلقه ادبیات داستانی

شبکه معالم ـ داستان اندوه اثر آنتوان چخوف در حلقه ادبیات داستانی خواهران نقد شد.

به گزارش خبرنگار شبکه معالم، دویست و هفتمین جلسه حلقه ادبيات داستاني خواهران با حضور سروش مظفرمقدم، شاعر و داستان نویس مشهدی در مرکز آموزشی طوبی برگزار شد.

مظفرمقدم در این جلسه با بیان این که اين داستان را مي توان داستان موقعيت ناميد زيرا زوايد داستان كلاسيك را ندارد گفت: حيرت در وجه معنايي داستان ظاهر مي گردد نه در وجه ساختاري آن. داستان بر اساس تجلي و عميق تر شدن در لايه هاي معنايي پيش مي رود.

وی افزود: این داستان بدون قهرمان و ضد قهرمان و در فضايي خاكستري اتفاق مي افتد. تنهايي وجه تيپيكال شخصيت را نيز متحول كرده است و او ديگر يك سورچي معمولي نيست.

همچنین اعضای حلقه با تأکید بر این که داستان اندوه با عدم تعادل آغاز مي شود، گفتند: شخصيت در پي رسيدن به تعادل به سراغ درددل كردن با آدم ها مي رود و پس از مايوس شدن از آن ها به سراغ اسب خود مي رود و با او به درددل كردن مي پردازد.

روابط شكننده انسان ها و تنهايي عميق شخصيت به خوبي با عناصر داستان به خواننده منتقل شده است. داستان پر از حركت است. از حركت برف گرفته تا حركت درشكه كه با گذر خود در خيابان ها به بازنمايي وضعيت روسيه تزاري مي پردازد.

داستان هماهنگ با رئاليسم و وفادار به طبقات محروم اجتماع است. چخوف در اين داستان با عينيت گرايي در صدد ارائه روايتي بدون قضاوت گري است. ساختار داستان خطي است و روابط علي و معلولي روشني دارد.

دیدگاهتان را بنویسید