آخرین خبرها

مهم ترین مقوله در مصرف فرهنگی، فهم تکنولوژی است

به گزارش شبکه معالم، دکتر ابراهیم فیاض، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در نشست تخصصی «مصرف فرهنگی در چالش سنت و تجدد» که از سوی مرکز آموزشی شیخ بهایی در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، با بیان این که فرهنگ «مصرف فرهنگی» صحیح با «دیالوگ» محقق خواهد شد، گفت: در زمینه مصرف فرهنگی بایستی مقوله های مشترکی ایجاد کرد تا روی آن دیالوگ و گفتگو صورت گیرد.

وی با اشاره به این که برای ایجاد دیالوگ نیازمند تولید ظرف مشترک مبانی هستیم، افزود: یکی از شیوه های پدید آمدن این مقوله در ایران ایجاد بستر گفتگو است که البته لازمه آن مبارزه با انحطاط فرهنگی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران یکی از راه های خروج از بن بست های فرهنگی را کسب مهارت دانست و اظهار داشت: باید فن و ابزار را به گونه ای با یکدیگر آمیخت که منجر به ایجاد مهارت شود. روند حل مسأله و ایجاد گفتگو به ترتیب عبارتند از «یافتن مسأله(مشکل)»، «معنا»، «مفهوم»، «مسأله» و «تعریف مسأله».

وی با اشاره به این نکته مقتضیات زمان با فناوری تغییر می کند، گفت: تکنولوژی های جدید به خودی خود هویت ایجاد می کنند و نحوه مواجهه با تکنولوژی نیازمند کسب مهارت است. از این رو است که مهم ترین مقوله در مصرف فرهنگی، فهم تکنولوژی است.

دکتر فیاض با بیان این که نخستین شیوه برای کسب مهارت سواد تکنولوژی بوده و نخستین اقتضای کسب تکنولوژی سواد است، اظهار داشت: دنیای امروز، نه دنیای دانش است و نه بینش؛ دنیای ایده پردازی است.

وی تصریح کرد: ایده دانشی معطوف به آینده است و دانشگاه در حکومت بایستی ایده پردازی کند. آموزش، «دانش» و پرورش «بینش» است.

این استاد جامعه شناسی گفت: امروزه تمامی جوامع پیشرفته به دنبال ایده پردازی هستند. در جامعه ایران بایستی ایده پردازی در حوزه های علمیه، تئوری سازی در دانشگاه و راهبرد سازی صورت گیرد. حوزه های علمیه راهی جز شناختن جهان امروز ندارند، چون جهان عوض شده است. ما جهان را نشناخته ایم و معرفت شناسی ما اشتباه است. اگر نسبت به جهان سواد نداشته باشیم تحت تأثیر فرهنگ آن قرار می گیرم.

گفتنی است، در بخش دیگری از این نشست از مجلات الکترونیک «سوادهای هزاره سوم» و «چالش های مصرف فرهنگی» رونمایی شد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید