آخرین خبرها

مرجعیت مطلق اخلاقی اهل بیت در زیارت جامعه کبیره محسوس است

به گزارش شبکه معالم، حجت الاسلام والمسلمین دکتر هادی صادقی، استاد حوزه و دانشگاه و معاون فرهنگی قوه قضاییه در نخستین جلسه از دومین روز مدرسه تابستانی کلام امامیه که صبح امروز(۴شهریور) برگزار شد، به تبیین موضوع «مرجعیت علمی اهل بیت علیهم السلام در علم اخلاق» پرداخت و گفت: در اخلاق هنجاری دو نظریه وجود دارد، نخست نظریه ای که می توان آن را رفتارگرا نامید که ناظر به اصول رفتاری است و نظریه فضیلت گرا که ناظر به ملکات نفسانی و نیات درونی است، گرچه که در جهان اسلام فضیلت گروی شهرت دارد ولی منحصر به آن نمی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر صادقی افزود: مفهوم عصمت ناظر به علم و عمل است که بخش عمل مربوط به حوزه اخلاق است و مبحث درون دینی است. مفهوم امانت نیز مسأله برون دینی است که انبیاء در متون دینی بدان مشهور بودند. مرجعیت مطلق اخلاقی اهل بیت در زیارت جامعه کبیره محسوس است.

وی در خصوص اثبات مرجعیت اخلاقی اهل بیت علیهم السلام بیان کرد: آن ها چون فضیلت مندند اسوه هستند، پس قابل پیروی و تبیعت می باشند و چون امین اند و تعمد بر خطا ندارند و معصومند؛ بنابراین هرچه که از آن ها سربزند الزاما خوب است.

این استاد حوزه و دانشگاه نیز گفت: مرجعیت اخلاقی به مرجعیت اسوه ای، معیارها و موازین، هدایت، اعتصام، طریق، نجات و اطاعت قابل تقسیم است.

گفتنی است، سومین مدرسه تابستانی کلام امامیه با همکاری و مشارکت مرکز تخصصی آخوند خراسانی، انجمن کلام حوزه علمیه، دانشگاه علوم اسلامی رضوی و معاونت علمی آستان قدس رضوی در حال برگزاری است.

دیدگاهتان را بنویسید