آخرین خبرها

«مدیتیشن و یوگا» از آموزه های اصول بنیادین در معنویت سکولار است

گزارش تصویری

صوت جلسه    .::قسمت اول::.      .::قسمت دوم::.

به گزارش خبرنگار شبکه معالم، حجت الاسلام و المسلمین حمیدرضا مظاهری سیف، در سومین روز از مدرسه تابستانی کلام امامیه که در هتل ولایت مشهد برگزار شد به نقد موضوع «معنویت‌گرایی سکولار» پرداخت و گفت: برخی از جامعه شناسان معتقدند که موج دین گرایی در واقع اعلام مرگ سکولاریزم است.

وی افزود: رهبران معنویت گرایی سکولار بررسی کرده اند بحران های گوناگونی بشر را احاطه کرده و اگر این بحران ها ادامه پیدا کند دچار نارضایتی مردم می شود و به دنبال آن مردم به دنبال تغییر گرایش می شوند، از این رو با توجه به این که نیاز به معنویت، نیازی اصیل است تلاش کرده اند که چه طور می توان این نقطه ضعف در سکولاریسم را به نقطه قوت مبدل کنند، در نتیجه تصمیم گرفتند که اگر بتوانند معنویتی هماهنگ با ارزش های نظام لیبرال سرمایه داری ایجاد کنند و در جهان ترویج کنند، نظام لیبرال سرمایه داری تحکیم و تداوم خواهد یافت.

کارشناس عرفان‌های نوظهور خاطرنشان کرد: در حال حاضر ده ها سازمان معرفتی و دینی که بسیاری از آن ها در درون آمریکاست فعال هستند نظیر مرکز خدمات بین ادیان کاخ سفید که به عنوان یک مبنا در تمام ایالت ها و وزارتخانه های آمریکا وجود دارد و بانک جهانی در سال گذشته چهار نشست هم اندیشی در این راستا برگزار کرده است.

وی ادامه داد: مراکز دینی دیگر نظیر بنیاد ایمانی تونی بلر، شرکای شروعی جدید(مؤسسه اسپن)، باشگاه بوداپست، انجمن تفکر نوین جهانی و شبه جنبش رهبران تکاملی از همین قبیل است.

حجت الاسلام و المسلمین مظاهری سیف با اشاره به این که رهبر انقلاب می فرمایند «از عرفان های مادی پوچ بی محتوا گرفته تا ادیان منسوخ، تا سازمان هایی که اسمش دین است، باطنش سازمان سیاسی است، مشغول تلاشند» گفت: «معنویت‌گرایی سکولار» را می توان در سه دسته مبانی فکری معنویت لیبرال سرمایه داری، شخصیت ها و سازمان ها و استراتژی ها بررسی کرد.

مدیر موسسه بهداشت معنوی در ادامه به تبیین و تشریح موضوع مبانی فکری معنویت لیبرال سرمایه داری پرداخت و اظهار داشت: امروز اصول بنیادینی در معنویت سکولار وجود دارد که در قالب هزاران جنبش در حال عرضه شدن است، از آموزه های این جنبش ها می توان به «خدای درون»، «مدیتیشن و یوگا»، «نیروی فکر»، «الهیات رفاه»، «تناسخ»، «تکامل(عصرجدید)» و «نقش رهبری زنان» اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید