آخرین خبرها

قلمروها و اطلس دفتر تبلیغات با مدیریت دانش سازمانی شکل می گیرد

شبکه معالم ـ عضو هیئت علمی پژوهشکده اسلام تمدنی اظهار داشت: شکل گیری قلمروها و اطلس دفتر تبلیغات سبب ایجاد قابلیت انتقال به محیط های دیگر در تعاملات بین المللی می شود.

به گزارش خبرنگار شبکه معالم، غلامرضا جلالی، عضو هیئت علمی پژوهشکده اسلام تمدنی در جلسه شورای راهبری دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: در فعالیت های مدیریتی علاقه به فرم ها و قالب ها کاسته شده و به تغییرات معنایی کمتر توجه می شود، باید به تبع تغییرات فرم ها تغییرات در نظام معنایی اتفاق بیافتد. واژگان جدیدی که شنیده می شود بیشتر به حوزه مدیریت ربط پیدا می کند، اما در مباحث علمی و تولید دانش هیچ واژه و اصطلاح جدیدی که تولید داخلی دفتر بوده باشد را نمی شنویم؛ این بدین جهت است که ما به حوزه های جدید فکری دست پیدا نمی کنیم، چون زبان و واژه به تبع تجربیات انسان دگرگون می شود و گستره حوزه فکر و فعالیت ما در شبکه مفاهیم به همان مقداری است که ما با بیان کلمات خود به زبان می آوریم.

وی افزود: هنگامی که در این حوزه اتفاقی نمی افتد، حکایت از این دارد که این تحولات فقط در صورت ها اتفاق می افتد و ربطی به نظام معنایی پیدا نمی کند.

عضو هیئت علمی پژوهشکده اسلام تمدنی خاطرنشان کرد: بنده نه تنها در این شورا بلکه در هیچ جای دیگر ندیده ام که به نظام معنایی فکر کنند، بلکه بیشتر توجهات به نظام موضوعات است. لازمه و نتیجه اش این است که ما جنبه انفعالی پیدا کنیم؛ یعنی خود مدیریت تحولات را به عهده نداشته باشیم. این مسأله مشمول مرور زمان هم می شود.

وی یادآور شد: بنده ملاحظه کرده ام که بسیاری از یافت ها و اتفاقات مبارک و مفیدی که در مقاطعی اتفاق می افتد، چون ثبت و ضبط نمی شود و بعد از مدتی آن نظام و آن مفاهیم و افراد هم از بین می روند و دستاوردهای نوین در جایی انعکاس پیدا نکرده و به تجربه جمعی تبدیل نمی شود و سبب می شود که ما از تجربیات محیط های مختلف نتوانیم استفاده کنیم.

وی با اشاره به احساس خلأ از مدیریت دانش سازمانی در دفتر، گفت: علیرغم وجود نیروهای مفیدی که در دفتر وجود دارد، متأسفانه آن دانش سازمان که دفتر به آن رسیده و در جای دیگر مشابه آن نیست، ثبت و ضبط نمی شود و قلمروها و اطلسش شکل پیدا نمی کند؛ در نتیجه قابلیت انتقال به محیط های دیگر در تعاملات بین المللی ندارد.

جلالی با تأکید بر شکل گیری این حوزه در عالم معنا متذکر شد: باید دستاوردهای این حوزه به حوزه های دیگر انتقال پیدا کند تا آنچه را که ما به دست می آوریم واقعا از آن خود تلقی کنیم و تا این حس در انسان به وجود نیاید، انسان قدرت تولید را به جهت عدم دسترسی به مفاهیم از دست می دهد.

وی در ادامه به تبیین راه حل این مشکل پرداخت و گفت: یکی از راهکارها ارائه گزارش های فردی است؛ به عنوان مثال اگر به فضای جدید برای قطب ها توانسته ایم دست پیدا کنیم باید اعلان شود. بنده مدعی بعضی از دستاوردها هستم و آن را هم تابع جریان قطب ها نمی دانم، بلکه تابع سیستم ذهنی خود می دانم، لذا با ارائه گزارش فردی می توانم امکان انتقال این مفاهیم را فراهم سازم.

این عضو هیئت علمی پژوهشکده اسلام تمدنی راهکار دیگر را ارائه گزارش های جمعی دانست که از طریق شورا یا طرح و برنامه حاصل نمی شود و توضیح داد: باید ساختاری در نظر گرفته شود که تمام جریانات نوگرایانه ای که اینجا اتفاق می افتد آن را ثبت و ضبط کند و از کنار هم چیدن آن ها تحولات آن ها طی مسیری 30 ساله را مشخص کند.

وی تأکید کرد: بایستی به فضایی دست پیدا کنیک که معارف، روش ها و ادراک ما را قابل انتقال کند؛ این فضا منشأ تولید فلسفه ها، کلام جدید و اندیشه های جدید خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید